In 2014 startte Wim Van Hool, telg van de autobusfamilie, DV Bus & Coach op in Lier. De ouderlijke stal had hij al veel eerder verlaten, maar hij bleef altijd actief in touringcars. Dat deed hij jarenlang als exclusief agent voor buitenlandse spelers, zoals het Turkse Temsa.
...

In 2014 startte Wim Van Hool, telg van de autobusfamilie, DV Bus & Coach op in Lier. De ouderlijke stal had hij al veel eerder verlaten, maar hij bleef altijd actief in touringcars. Dat deed hij jarenlang als exclusief agent voor buitenlandse spelers, zoals het Turkse Temsa. WIM VAN HOOL. "De situatie bij Temsa veranderde. Het bedrijf begon meer op de sterk groeiende thuismarkt te focussen. Europa werd naar de achtergrond geschoven. Gevolg: de productontwikkeling voor Europa liep vertraging op. We kwamen in de rode cijfers. Daarom besloten we op eigen benen te staan. Het geloof in het product was en is er nog altijd." VAN HOOL. "Onze eerste prioriteit was zoeken naar een groter productaanbod. Zo zijn wij bij het Spaanse Irizar terechtgekomen. Onze tweede prioriteit ging naar het herstellen van de vertrouwensband met Temsa. Het had marktaandeel verloren. Ik denk dat we in dat opzet zijn geslaagd, want Temsa heeft zijn houding opnieuw bekeken." VAN HOOL. "Het klopt dat de markt enigszins verzadigd is. Wij proberen het verschil te maken door klanten meer dan enkel een bus te verkopen. We gaan voor de pakketaanpak. De part-nershipformule is belangrijk. Omdat wij in onze nieuwe structuur met twee leveranciers werken, kunnen we ook een uitgebreider gamma aanbieden. Elke klant kan bij ons terecht. Onze filosofie luidt: 'Wat er ook gebeurt, wij laten onze klanten nooit in de steek'." VAN HOOL. "Ook ik heb altijd een speciale band gehad met de Amerikaanse markt. Ik denk dat mijn kennis van die markt groot is. We hebben er heel veel contacten en met die mensen willen wij voort bouwen." VAN HOOL. "Het opstarten van een bedrijf brengt een enorme administratieve rompslomp met zich. Als men daarbovenop nog met een bepaalde structuur wil starten, dan is dat ook een vrij kapitaalintensieve bezigheid." VAN HOOL. "Het bleek vrij moeilijk de banken te overtuigen de middelen beschikbaar te stellen om ons bedrijf financieel van de grond te helpen. Het is ook moeilijk om het vertrouwen van de klanten terug te winnen nadat het, buiten onze wil, werd geschonden." VAN HOOL. "Wij bieden Temsa vooral een netwerk, iets wat zij vanuit Turkije nooit zouden kunnen realiseren. "Irizar is een ander verhaal. Het bedrijf was nog nooit direct aanwezig op de Europese markten. De Spanjaarden waren hooguit een toeleverancier voor chassisfabrikanten. Omdat zij nu met een compleet product op de markt willen komen, komt onze ervaring, onze marktkennis en ons netwerk hen bijzonder goed uit." KC"De markt is verzadigd. Wij proberen het verschil te maken door klanten meer dan enkel een bus te verkopen"