Wildgroei aan reclameprijzen

© is
Ad Van Poppel medewerker Trends

Mei en juni zijn de maanden waarin de wereld van marketingcommunicatie bol staat van de awards, nationaal en internationaal en veelal ook per discipline. Waarom houdt de reclamewereld zo van prijzen?

Reclameprijzen

“Ze vliegen je rond de oren”, zegt Marc Fauconnier, CEO van het reclamebureau Famousgrey over de prijzen in de communicatiesector. Er zijn inderdaad veel prijzen, zowel nationaal als internationaal, en in de maanden mei en juni vinden de meeste prijsuitreikingen plaats. In ons land zijn er in de categorie ‘algemene prijzen’ onder andere de Effie Awards, die cases bekroont waarin communicatie aanwijsbaar tot een succes op de markt heeft geleid. Nog een algemene prijs is de Creative Belgium Awards, die de creatiefste – maar niet noodzakelijk effectiefste – reclame bekroont.

Per discipline

Daarnaast zijn er prijzen per discipline. De Cuckoo Awards voor de beste interactieve communicatie-uitingen, vroeger de Best of Direct Marketing. Je hebt de AMMA Awards (Annual Master in Media Awards), de BEA (Best Event Awards voor de beste evenementen), de Best of Activation (de prijs voor de beste salespromotieactie), de MIXX-Awards (voor de beste interactieve communicatie) en de BeCommerce Awards (de prijs voor de beste webwinkels). Het lijstje is niet eens volledig. Elke prijs gaat gepaard met een gala-avond. “Elke discipline heeft er belang bij uit te pakken met awards. Ze willen graag gerespecteerd worden en bewijzen dat je er creatief in kunt zijn”, zegt Fauconnier.

Belangstelling

Maar waarom bestaan die awards? “Om in de belangstelling te komen”, zegt R.A.T. Lenders, een oude rot in het reclamevak en in de jaren tachtig actief in de Creative Club of Belgium. “Het is ook een manier van de sector om de kwaliteit van het werk te verhogen door goed werk te belonen.” Bij veel communicatiebureaus staat aan het onthaal een prijzenkast met daarin de gewonnen trofeeën als bewijs dat het bureau goed werk levert. Het is een van de elementen om het bureau onder de aandacht van adverteerders te brengen. Lenders: “Als een adverteerder een keuze moet maken, speelt dat mee. Je prijzenkast wil zeggen dat je bureau begaan is met kwaliteit.” Marc Fauconnier stipt wel aan dat adverteerders vooral naar commerciële resultaten kijken. Als dat gepaard gaat met prijzen, dan is dat mooi meegenomen. “Economisch zijn de prijzen onrechtstreeks belangrijk. Het succes van je bureau kun je vroeg of laat omzetten in meer klanten en in het aantrekken van talent.”

Meer en meer prijzen

Voor de verschillende disciplines is het uitdelen van prijzen een manier om de aandacht te vestigen op hun activiteit, maar Marc Fauconnier moet toegeven dat er een wildgroei aan prijzen is. “De bureaus houden dat in stand. Iedereen wil een prijs meepikken en hoe meer prijzen, hoe meer kansen om te winnen”, zegt hij. Famousgrey neemt niet meer overal aan deel. Nationaal tellen vooral de Creative Belgium Awards, de Effie en internationaal Cannes (de Gouden Leeuwen) en Eurobest.

Hr

Fauconnier noemt de prijzen een “aangename bijzaak”, maar zo’n bijzaak zijn ze toch ook weer niet. Hij geeft ook aan dat de prijzen een belangrijk onderdeel van de hr-aanpak van een bureau zijn. “Creatievelingen vinden het heel fijn zich te associëren met een bureau dat wint. Het is ook een manier om talent aan te trekken en de goede mensen te houden”, zegt hij. Daar zit ook een gevaar in. R.A.T. Lenders wijst op het weghalen van goede mensen bij winnende bureaus. De creatieven kennen hun waarde, zeker als creatief talent schaars is.

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content