Peter Henderickx startte zijn carrière als consultant. Dat deed hij tien jaar: zeven jaar bij Accenture en vervolgens in zijn eigen bedrijf. "Aandacht voor de supplychain was de rode draad", vertelt hij. Maar toen begon het te kriebelen. Hij verkocht zijn bedrijf. "De tijd was rijp om het zelf te doen in plaats van anderen te zeggen hoe het moet." Henderickx is sinds vorig jaar algemeen directeur van SipWell. Dat bedrijf pompt water op, verpakt het en verdeelt het aan bedrijven en gezinnen die een waterkoelsysteem huren.
...

Peter Henderickx startte zijn carrière als consultant. Dat deed hij tien jaar: zeven jaar bij Accenture en vervolgens in zijn eigen bedrijf. "Aandacht voor de supplychain was de rode draad", vertelt hij. Maar toen begon het te kriebelen. Hij verkocht zijn bedrijf. "De tijd was rijp om het zelf te doen in plaats van anderen te zeggen hoe het moet." Henderickx is sinds vorig jaar algemeen directeur van SipWell. Dat bedrijf pompt water op, verpakt het en verdeelt het aan bedrijven en gezinnen die een waterkoelsysteem huren. Waarom zette u die stap? PETER HENDERICKX. "Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. De omvang van de onderneming sprak me ook aan. Na een minder goede ervaring met een multinational was ik op zoek naar een kleiner bedrijf met familiale aandeelhouders. Ondernemingen met korte beslissingslijnen liggen me beter. Ik kwam terecht in een sector die voor mij nieuw was. Wij ontwikkelen zelf waterkoelsystemen. Ook het bottelen gebeurt intern." Hoe kijkt u op uw eerste 365 dagen terug? HENDERICKX. "Met een positief gevoel. Op geen enkel moment heb ik me de stap beklaagd. Ik heb meer geleerd dan ik had verwacht. De sector is complexer dan je zou denken. Het is ook leuk dat er ruimte is om aan positieve projecten te werken." Over welke projecten hebt u het? HENDERICKX. "Het belangrijkste is een vijfjarenplan dat steunt op drie prioriteiten. Een eerste is het verder verbeteren van de dienstverlening voor de klant, onder meer door te investeren in digitalisering. We brengen binnenkort een nieuw koelsysteem op de markt. De tweede prioriteit is groeien door middel van nieuwe verkoopkanalen. E-commerce wordt steeds belangrijker, er komt een webshop. De coronacrisis heeft de uitbouw van die kanalen in een stroomversnelling gebracht. De derde prioriteit is meer nadruk te leggen op sociale verantwoordelijkheid. We hebben een positief product. We werken met een gesloten circuit, de flessen worden hergebruikt. We produceren en leveren ons water volledig CO2-neutraal." Hoe groot was de impact van de coronapendemie? HENDERICKX. "We zijn overgeschakeld op thuiswerk. Plots moesten onze leveringen op een veilige manier gebeuren, waardoor we snel in ontsmettingsgel en maskers moesten voorzien. De volumes voor onze businessklanten zijn gedaald. Gelukkig hebben we een gemengde klantenbasis. Positief is dat we nieuwe contracten zijn blijven afsluiten, vooral met particulieren en altijd op afstand." Waar ziet u zichzelf over enkele jaren? HENDERICKX. "Aan het hoofd van dit bedrijf, alleen zal dat tegen dan groter zijn. Het doel van ons vijfjarenplan is een groei van 50 procent te realiseren. We hebben de tijdgeest mee. Mensen drinken meer water dan frisdrank. En aangezien we met herbruikbare flessen werken, hebben een groen imago."