Aloa heet de app, en ze is een idee van de Limburgse serieondernemer Eric Ignoul (57), oprichter en CEO van het contactcenterbedrijf Harvest. "De marges van de contactcenters staan onder druk. Wij werken vooral voor grote klanten en zijn op zoek naar diversificatie. We willen zaken doen met kmo's", vertelt Ignoul. Met de doorbraak van de gsm ervaart hij een grote paradox. "Alle mensen lopen rond met een smartphone maar niemand is nog bereikbaar."
...

Aloa heet de app, en ze is een idee van de Limburgse serieondernemer Eric Ignoul (57), oprichter en CEO van het contactcenterbedrijf Harvest. "De marges van de contactcenters staan onder druk. Wij werken vooral voor grote klanten en zijn op zoek naar diversificatie. We willen zaken doen met kmo's", vertelt Ignoul. Met de doorbraak van de gsm ervaart hij een grote paradox. "Alle mensen lopen rond met een smartphone maar niemand is nog bereikbaar." De Limburgse ondernemer kent de callcenterwereld goed. Hij verkocht in 2008 zijn contactcenterbedrijf IP Globalnet (nu IPG) aan de Koramic Investment Group. Na een paar jaren in de luwte stampte Ignoul in 2014 met Harvest een nieuw contactcenterbedrijf uit de grond. Harvest Group heeft een omzet van 8 miljoen euro. Er werken 170 mensen in de kantoren in Antwerpen en Leuven. De Franstalige markt wordt bediend vanuit Marokko met een vijftigtal medewerkers. Eric Ignoul was op zoek naar een nieuwe groeimarkt voor zijn contactcenters. Zijn zoon Ilya (25), die apps en games ontwikkelt met zijn bedrijfje Archon Limited, kwam op de proppen met een technologische oplossing. "Samen met de mensen van Harvest en ontwikkelaars van Appwise hebben we een gebruiksvriendelijke app ontwikkeld dat uw mobieltje doorschakelt naar een persoonlijke assistent. Die beantwoordt uw oproepen en noteert een boodschap in de app", zegt Ilya. Zijn vader benadrukt de twee troeven van Aloa. "Het technologische deel is zeer belangrijk, maar de service erachter is dat ook. Het gaat om de twee componenten en daar hebben we elkaar gevonden." Het Leuvense Aloa International is opgericht in augustus. Eigenaar en zaakvoerder Ilya Ignoul sprokkelde bij twee businessangels al 300.000 euro bijeen. Tegen begin volgend jaar wil de jonge ondernemer 700.000 euro ophalen. "Harvest heeft er al zo'n 700.000 euro ingestoken", weet Eric. "Vooral in manuren, testen en programmeren van de toepassing en de achterliggende processen. Aloa bouwt eigenlijk een nieuwe businesslijn voor de contactcenterwereld. Het is niet de bedoeling dat wij aandeelhouder worden." Ilya, die rechten en innovatiemanagement studeerde, werkt bijna een jaar aan de app en de eerste 300 klanten gebruiken het systeem. Dat zijn kleine zelfstandigen, vrije beroepen, technici die veel op de baan zijn, maar ook managers en zaakvoerders. "We maken de business weer bereikbaar", vat Eric Ignoul het samen. "We willen bewust niet te snel gaan. Door de praktijk leren we nog elke dag bij en kunnen we de app en de service verder verbeteren", zegt Ilya. Momenteel wordt de doorschakeltechnologie uitgetest door twee telecomoperatoren die de dienst mogelijks aanbieden aan hun zakelijke klanten. "Dat kan voor een doorbraak zorgen. De dag dat we in zee gaan met een telecomspeler die alle registers opentrekt, hebben we een referentie die we internationaal kunnen uitspelen", verwacht Eric. "Onze ultieme ambitie is de voicemail overbodig te maken", zegt Ilya. "Het is een verouderd en niet gebruiksvriendelijk systeem. Als je een boodschap inspreekt, weet je niet of de ontvanger zal luisteren. Als je vijf voicemails krijgt en je wil alleen de vijfde beluisteren, dan moet je ze toch eerst allemaal horen. Dat is inefficiënt. Het is niet te begrijpen dat er nog geen goede oplossing is." Er bestaan al vlotte doorschakelapps maar de combinatie met de persoonlijke assistent maakt Aloa uniek. "Aan voicemail heb je niets en een privésecretaresse is voor de kmo's te duur", klinkt het. Een abonnement kost 75 euro per maand. Daarvan gaat 4 euro naar Aloa International, 71 euro is voor het contactcenter dat de oproepen 24 uur op 24, 7 dagen op 7 beantwoordt. "België is te klein om daar veel aan te verdienen, we moeten internationaal gaan", duidt Eric. "We kijken in de eerste plaats naar de Verenigde Staten. Ik heb er goede contacten en het investeringsklimaat is er gunstig. Daarna gaan we naar Nederland, Frankrijk en Duitsland", zegt Ilya. Om in vijf landen actief te worden, heeft Aloa International 2 miljoen euro groeikapitaal nodig. "We willen Aloa als een franchise verkopen aan andere contactcenterbedrijven. We hebben kapitaal nodig om verder te ontwikkelen en een internationaal verkoopkanaal uit te bouwen", verklaart Ilya. Het businessplan mikt maandelijks op 350 nieuwe abonnees, goed voor 4000 gebruikers na een jaar, 10.000 na twee jaar. "In vijf landen is dat 50.000 gebruikers, dan is het zeer rendabel. 50.000 abonnees tegen 4 euro per maand is 200.000 euro inkomsten per maand. Dat is het plan", rekent Eric Ignoul. Vader en zoon Ignoul zijn niet bang dat de app snel gekopieerd wordt. "De service is heel belangrijk. De opvang van de telefoontjes moet vlekkeloos verlopen. We kunnen de service ook verfijnen zodat de klanten van advocaat Jansens altijd door dezelfde assistent worden geholpen", weet Eric. "We werken ook aan extra's. Het systeem zal een onderscheid maken tussen zakelijke en persoonlijke telefoontjes", zegt Ilya. In de volgende releases zijn integraties gepland met andere diensten zoals de navigatie-app Waze en communicatie-apps als Whatsapp, Skype en FaceTime. Verrassend in deze digitale tijden is dat de Aloa-app werkt met een menselijke assistent. "Volgens ons is dat een troef. Maar we denken ook aan speech-to-text voor de Engelse markt. Dan spreek je een bericht in op een Aloa-voicemail en meteen ontvangt de bestemmeling een tekstbericht met alle nodige informatie. Dat is veel beter dan de klassieke voicemail", legt Eric Ignoul uit. Aloa denkt deze formule te kunnen aanbieden tegen 8 à 9 euro per maand, terwijl het nu 2 euro per oproep voor een menselijke assistent vraagt. Kurt De Cat, fotogra?e Kris Van Exel"Aan voicemail heb je niets en een privésecretaresse is voor de kmo's te duur. Aloa is dan een oplossing"