De vraag naar gezonde snacks stijgt, ook op de werkvloer. Bulkbar waagde zich vorig jaar op de nichemarkt van de snackautomaten. De start-up werd opgericht door de voormalige advocate Virginie de Selliers. Bulkbar voorziet bedrijven van gezonde tussendoortjes, vooral gedroogd fruit, noten en granola.
...

De vraag naar gezonde snacks stijgt, ook op de werkvloer. Bulkbar waagde zich vorig jaar op de nichemarkt van de snackautomaten. De start-up werd opgericht door de voormalige advocate Virginie de Selliers. Bulkbar voorziet bedrijven van gezonde tussendoortjes, vooral gedroogd fruit, noten en granola. Waarom hebt u zich op die nichemarkt geworpen? VIRGINIE DE SELLIERS. "Als advocate had ik lange werkdagen en nauwelijks tijd om iets te eten. Dan is de verleiding groot om naar chips en chocoladerepen te grijpen. Daarom ben ik gestart met Bulkbar. Ik wil verandering brengen in de wereld van de snackautomaten. We leveren zerowastemeubelen en de snacks worden in bulk geleverd en vier keer per maand aangevuld. Dat systeem verkleint de afvalberg tegenover klassieke automaten. Daar komt bij dat de automaten ambachtelijk zijn gemaakt en geen elektriciteit verbruiken." Waarom noten en gedroogd fruit? DE SELLIERS. "Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die 30 gram noten per dag eten gezonder zijn en langer leven. Het gaat dus ook om welzijn op het werk. Zulke snacks verbeteren ook de concentratie van de werknemer. En we gaan verder dan snacks. Bulkbar biedt ook droge lunches aan waar je enkel kokend water aan moet toevoegen om een maaltijd te hebben. Momenteel betalen de bedrijven een vergoeding voor een automaat en worden de snacks gratis aangeboden aan het personeel. Volgend jaar willen we testen met een betalend systeem." Op welke bedrijven richt u zich? DE SELLIERS. "De focus ligt op Brussel. Daar hebben we verschillende afnemers. De eerste klanten kwamen uit mijn netwerk en zijn bedrijven met minstens 25 werknemers. De komende drie jaar willen we zo'n 200 automaten installeren in heel België. Ik zal ook iemand aanwerven die zich op de Vlaamse markt richt en een medewerker die zich met marketing en onze website bezighoudt. "Sinds de oprichting maakt Bulkbar gebruik van het advies van Skillsfactory, een opleidingscentrum over digitale marketing. We zijn een laureaat van Boost Your Project, een Brusselse incubator voor start-ups, gespecialiseerd in duurzaam ondernemen. We staan ook op de radar van Village Finance, een lokaal fonds voor groeibedrijven dat een beurs van 5000 euro heeft toegekend voor de ontwikkeling van de start-up." Wat was uw startkapitaal? DE SELLIERS. "We zijn begonnen met 43.000 euro uit eigen middelen, een krediet en een premie via Village Finance. We hebben nu een campagne gelanceerd voor een participatieve financiering via Growfunding, waarbij we enkele duizenden euro's willen ophalen. Concreet houdt dat in dat we vragen aan bedrijven om mee te stappen in de kapitaalverhoging. In ruil daarvoor krijgen ze een korting als ze een automaat installeren. Al moeten we er wel rekening mee houden dat er nu voor een lange tijd meer thuis wordt gewerkt, waardoor een hoop minder mensen op de werkvloer aanwezig zijn. Dat kan onze groei vertragen."