‘Wij doen niet aan belastingplanning’

© D. TELEMANS

De Europese instellingen tikten ons land vorige week twee keer op de vingers. Zo noemde de speciale onderzoekscommissie TAX3 van het Europees Parlement België expliciet een land dat belastingontwijking in de hand werkt. “België beschouwen als belastingparadijs is echter bij de haren getrokken”, zegt Steven Vanden Berghe van de Rulingcommissie.

België afschilderen als een belastingparadijs is volgens u te kort door de bocht.

STEVEN VANDEN BERGHE. “Ik heb het ontwerprapport gelezen en vond het een straffe conclusie om daaruit af te leiden dat België een fiscaal paradijs is. Dat staat er zo niet in. Ons land komt er drie keer in voor. Eerst met een compliment omdat we geen golden visa-regeling hebben. Dan over de excess profit rulings, maar het Europees Hof heeft daarover beslist dat het geen overheidssteun is. En een laatste keer in het lijstje met belastingontwijkende landen. Het rapport noemt landen agressieve belastingplanners als er voor meer dan 100 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan buitenlandse investeringen door vloeien. Voor België is dat 102 procent. In Luxemburg is die buitenlandse investeringsstroom goed voor 6000 procent van het bbp.

Ons land kreeg dan wel gelijk van het hof, maar blijven die excess profit rulings geen vorm van belastingafspraken op de maat van grote bedrijven?

VANDEN BERGHE. “Het gaat over 60 rulings aan 36 bedrijven over de afgelopen tien jaar. Dat is 1 procent van alle afgeleverde rulings. Andere landen zoals Nederland, Luxemburg en Ierland doen niets anders dan zulke grote rulings afleveren. In vergelijking daarmee speelt België in provinciale. Onze dienst is er vooral om rechtszekerheid te bieden aan particulieren en kmo’s over hoe zij de belastingwet moeten toepassen. Wij doen niet aan belastingplanning. Onze rulingdienst is nooit gebruikt om geschenken te geven.”

Moeten nationale fiscale afspraken er niet stilaan uit om de race to the bottom in Europa te stoppen?

VANDEN BERGHE. “Die nichefiscaliteit is er hoe dan ook aan het uitgaan onder invloed van nieuwe wereldwijde regels zoals BEPS van de OESO en ATAD van de Europese Unie. Er komt een fiscale nivellering in Europa. Ik denk dat de multinationals aan het einde van de rit algemeen meer belastingen zullen betalen. Alleen is de perceptie daarover anders. Hoever die nivellering gaat, moeten de politici beslissen. De grote landen zien niet graag dat een deel van hun belastinginkomsten geparkeerd staat in kleine landen met zo’n nichefiscaliteit.”

Is daarom meer fiscale eenmaking in de Europese Unie niet broodnodig?

VANDEN BERGHE. “Aangezien multinationals binnen Europa grensoverschrijdend werken, zijn Europese afspraken opportuun. Alleen is dat politiek een moeilijke kwestie. Kleine landen, zoals het onze, zullen daar zeer kritisch tegenover blijven, omdat fiscaliteit vooral voor hen een instrument van autonomie blijft. Ze zullen ook weigerachtig staan tegenover het voorstel van de Europese Commssie om binnen de Raad van de EU vanaf nu met een gekwalificeerde meerderheid te stemmen over belastingzaken, en niet langer met unanimiteit. Maar op zich is meer eenmaking eenvoudiger.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content