Laura Brems werkte al jaren voor Coca-Cola België en Luxemburg, toen ze in de herfst van 2019 de functie van directeur Public Affairs, Communication & Sustainability aangeboden kreeg.
...

Laura Brems werkte al jaren voor Coca-Cola België en Luxemburg, toen ze in de herfst van 2019 de functie van directeur Public Affairs, Communication & Sustainability aangeboden kreeg. Hoe verliep uw eerste jaar? LAURA BREMS. "Als een sneltrein. Ik heb veel tijd geïnvesteerd in het team, in de samenwerking met onze bottelingpartner, in mezelf als manager en in een reeks projecten en dossiers. De coronacrisis deed de trein even stoppen, maar dat bracht dan weer andere prioriteiten mee. "De afgelopen maanden stonden helemaal in het teken van crisiscommunicatie, met veel aandacht voor interne communicatie en steun aan de gemeenschap. Onze organisatie in België is complex. Coördinatie en interne communicatie zijn een noodzaak én een uitdaging. Ook het afstemmingsproces met de Coca-Cola European Partners was belangrijk. Onze marketingactiviteiten hebben we even on hold gezet. Dat wil wat zeggen voor een bedrijf dat marketing als kernactiviteit heeft. "Maar de crisis bracht ook de noodzaak om te helpen. Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben we via The Coca-Cola Foundation, de filantropische tak van The Coca-Cola Company, bijdragen geleverd om de lokale hulpverlening te ondersteunen. De coördinatie van die initiatieven kwam ook bij mij en het team terecht. Het gevoel een positieve impact te hebben, gaf in die eerste maanden van de lockdown ongelooflijk veel positieve energie." Is een ander belangrijk thema voor uw bedrijf, duurzaamheid, daardoor wat naar de achtergrond verdwenen? BREMS. "Duurzaamheid is hoog op de agenda blijven staan. Een pandemie kan de wereld platleggen, maar de coronacrisis heeft ook aangetoond wat mensen kunnen bereiken als ze samenwerken. Hopelijk kunnen we dat gevoel vasthouden om samen de klimaatcrisis aan te pakken. Iedereen - individuen, bedrijven en overheden - moet zijn rol spelen. Voor Coca-Cola betekent dat de consumenten keuzes bieden, maar tegelijk ook inzetten op duurzaamheid, solidariteit en de zorg voor onze planeet." Het merk lijkt almaar meer plaats te maken voor de boodschap die het wil uitdragen. BREMS. "Vanaf april was er de marketingstop en op 1 juli besloten we onze communicatie op sociale media tijdelijk stop te zetten. Ondanks die pauze (die nog altijd voortduurt, nvdr) besloten we begin augustus onze stem opnieuw te laten horen met de campagne Open Like Never Before. We willen de kracht van ons merk gebruiken om een boodschap van optimisme te brengen - waarden die ons bedrijf na aan het hart liggen. Het is niet zomaar de zoveelste campagne, het is een uitbreiding van wie we zijn en waarvoor we staan als merk. We krijgen heel veel positieve reacties, maar evenveel negatieve."