Televisie- en radiospotjes, affiches, bijsluiters in kranten, huis-aan-huisfolders. Dat de nieuwe vind-service Scoot sinds 30 mei nationaal draait in ons land, heeft de consument ongetwijfeld gemerkt. Op zoek naar een restaurant, een taxi, de wachtdienst... kan hij terecht bij een tele-operator van het bedrijf. 'Hallo met Scoot, wat kan ik voor u vinden?' klinkt het aan het einde van de radio- en tv-spotjes.
...

Televisie- en radiospotjes, affiches, bijsluiters in kranten, huis-aan-huisfolders. Dat de nieuwe vind-service Scoot sinds 30 mei nationaal draait in ons land, heeft de consument ongetwijfeld gemerkt. Op zoek naar een restaurant, een taxi, de wachtdienst... kan hij terecht bij een tele-operator van het bedrijf. 'Hallo met Scoot, wat kan ik voor u vinden?' klinkt het aan het einde van de radio- en tv-spotjes. Voor Gent en Namen is Scoot niet echt nieuw: daar werd in april en mei een test uitgevoerd. Niet om uit te maken of het product een succes kan worden op de markt - ervaringen in Groot-Brittannië en Nederland hadden immers al uitgewezen dat dit zeker kon. Bovendien bleek uit onderzoek dat in ons land 65% van de potentiële bellers voor het concept was geïnteresseerd. Dat Scoot er zou komen, stond buiten kijf, ook al van voor de test. De proef in de twee steden was er eerder om het computersysteem en het callcenter te laten draaien zodat men voor de nationale start kon bijsturen, indien nodig.Scoot (een joint venture tussen VNU en het Britse Free Pages) moet incontournable worden, stelt marketing manager Tom Vandendooren. Om dat te bereiken, moet de service een begrip worden bij de consument. Hij moet bij wijze van spreken de reflex hebben het 0800-nummer te vormen zodra hij iets nodig heeft. Vandaar het gemakkelijk te onthouden nummer en de grote publiekscampagne. 'Wie Scoot die vindt', luidde de tekst. Maar deze slogan is nog niet echt relevant voor de consument, meent Vandendooren. "Door in de communicatie op dat thema in te spelen, via evenementen gericht op specifieke doelgroepen, moeten we de relevantie ervan verhogen." LOKAAL.Scoot is een lokale vind-service voor consumenteninformatie, stelt Vandendooren. Geen info om de info, dus: geen lotto-uitslagen, geen horoscooplijnen. "De consument moet er iets mee kunnen doen," zegt hij. Scoot heeft wat hij noemt een schakelfunctie tussen de consumenten en de aanbieders van diensten, producten en evenementen - wat men ook wel infomediary noemt. De dienst zelf positioneert men aan hand van de vijf F's: fast, finder, fun, friendly and free. Wie nu, op dit moment, een bepaalde urgente informatiebehoefte heeft, belt naar een gratis 0800-nummer en krijgt er de gezochte informatie. De dienst is gratis voor de consument, bedrijven - die adverteren via het medium - zorgen voor de inkomsten. Voor elke vraag krijgt de consument maximum vier lokale adressen. Meestal zijn er meer aanbieders, maar die worden per toerbeurt vermeld. Een bedrijf kan echter ook een abonnement nemen (lees: adverteerder worden) en wordt dan elke keer genoemd, waardoor de kans voor andere bedrijven om ook aan de beller te worden doorgegeven, afneemt, tenzij die zich natuurlijk ook abonneren. Maar Scoot tracht zijn aanbod te verbreden: "Neem bijvoorbeeld taxi's. De ervaring in Nederland was dat die categorie zeer snel was uitverkocht. Daarom maakte men de categorie 24-uurs-taxi. Het heeft immers geen zin de naam van een taxibedrijf 's nachts door te geven wanneer dat bedrijf dan toch niet werkt." Wat Scoot wil bieden, is een potentieel bereik en de verkoop die eruit kan voortvloeien, zegt Vandendooren. Het bereik is kwalitatief: de consumenten zitten in de markt voor het product of dienst en bevinden zich in een aankoopcyclus.BEDRIJVEN.Voor bedrijven zijn er nog andere mogelijkheden om met Scoot in zee te gaan. In advertenties kan men in plaats van een coupon het Scoot-nummer plaatsen, waar men de dichtstbijzijnde verkooppunten doorgeeft. Maar er is ook de service 'brandlocator', waarbij een merk in zijn communicatie-uitingen naar Scoot verwijst en de tele-operator zegt in welke winkels het merk wordt verkocht. Ten slotte kan men ook optreden als dataverzamelaar voor bedrijven, waarbij naam- en adresgegevens en telefoonnummer van de bellers worden genoteerd op voorwaarde dat daarover een commerciële afspraak werd gemaakt. Hoe komen de abonnementen bij de adverteerders terecht? Een team van zeventig medewerkers brengt plaatselijk abonnementen aan de man. Daarnaast is er een televerkoopploeg van dertig mensen. Grote bedrijven worden via de corporate sales benaderd. En de aanpak werkt. In de proefgebieden haalde men al 500 adverteerders binnen. Scoot mikt in ons land dit jaar nog op 6000 adverteerders. In 1999 hoopt men de 20.000 te halen en in 2000 moet het cijfer van 30.000 adverteerders zijn bereikt.AVP