De hype over het Internet is langzamerhand voorbij, maar de aantrekkingskracht blijft. Wat zit er op voor managers ?
...

De hype over het Internet is langzamerhand voorbij, maar de aantrekkingskracht blijft. Wat zit er op voor managers ? Managers informeren zich, communiceren alvorens besluiten te nemen. De computer is daarbij een onmisbare ondersteuning, zeker als de computers in ondernemingen in een netwerk aan elkaar zijn gekoppeld. Het tijdperk van de externe communicatie met behulp van de pc is inmiddels aangebroken. Communicatie en informatieverzameling krijgen er een dimensie bij.Die dimensie valt ongeveer samen met het Internet. Waarom ? Omdat net dankzij Internet iedere aangeslotene met elektronische post bereikbaar is en informatie waar dan ook ter wereld onder handbereik krijgt. E-MAIL MET MATE.Elektronische post of e-mail is voor managers een belangrijke nieuwe vorm van communicatie. Hij vervangt brieven en telefoontjes en zorgt voor een nieuwe, laagdrempelige uitwisseling van schriftelijke boodschappen. Dat laatste heeft ook een gevaarlijke kant : e-mail kan verworden tot de memocultuur in optima forma, tijdrovend en gevaarlijk voor adequaat management. Niettemin biedt e-mail zoveel efficiency-voordelen dat die voor managers reden genoeg zouden moeten zijn om zich op het Internet aan te sluiten. Tijdverspilling zien we in het kwadraat in discussiegroepen op het Internet. Voor elk denkbaar onderwerp is er wel zo'n "nieuwsgroep", nu al zo'n 20.000. Voor zakelijk gebruik zijn ze veelal ongeschikt. Een betere vorm is de discussie via een abonnement op een mailing list met een discussieleider. GRAFISCHE INFO.De databanken van het Internet vallen onder het World Wide Web, dat aangesproken wordt met de computermuis in een grafische werkomgeving (Windows, Macintosh...). Door de gemarkeerde tekst aan te klikken, schakelt de computer door naar achterliggende informatie. Maar wat er dan aan informatie verschijnt, is ongewis. Veel klikken op die zogenoemde hyperlinks (koppelingen) is tijdverspilling, en vormt een valkuil. Voor je het weet, ben je uren aan het websurfen zonder dat je iets wijzer wordt. De kunst van het Internetten is zuinig gebruik van e-mail en het World Wide Web. Maar heeft Internet zin ? Voor e-mail is dat het geval als de zakelijke partners zijn aangesloten. Maar het World Wide Web ? Ja, als u de valkuilen weet te vermijden. Het vastleggen van nuttige www-adressen in zogenaamde bookmarks (bladwijzers dus) is onontkoombaar. Bedrijven laten steeds meer de nuttige websites door een centrale dienst voor de medewerkers vastleggen. Persoonlijke toevoegingen zijn leuk, als ze maar niet te veel tijd vergen. Alle databanken in welke vorm ook, komen vroeg of laat onder de Internet-standaarden. Dat geldt ook voor interne bestanden. Het ophalen van informatie is eenvoudig, en wat is er makkelijker dan intern en extern dezelfde werkwijze te hanteren ?Ook de externe commerciële databanken komen schoorvoetend richting het Internet. Lexis Nexis (www. lexis-nexis. com) van Reed Elsevier maakt al vanaf eind maart avances met verspreiding van software van Netscape onder zijn klanten. Ook kunnen discussiegroepen intern beter tot hun recht komen dan extern, waar discipline vaak ver te zoeken is. DOEL EN MIDDEL.De vraag is niet óf er waardevolle informatie op het Internet staat, maar hoe de manager daar vlot bij kan komen. Verzameling van interessante adressen is drempelverlagend en kan geld doen besparen. Vele zoekmachines en indexen op het Internet zijn commercieel geworden.Maar niet elke manager heeft behoefte aan on line-informatie. Wie nu succesvol is met louter gesprekken met klanten, moet zijn tijd niet achter het beeldscherm verdoen. De strateeg of de ondernemer die zich uitgebreid moet documenteren, moet echter nodig eens op Internet gaan kijken. De charme van het Internet is, behalve zijn e-mailbereik, zijn onverwachte vondsten van gratis waardevolle informatie. Dat is tegelijkertijd het gevaar : zoeken kost tijd. Echter, met de explosie van commerciële zoeksystemen worden de spelden in de hooiberg groter en de magneten krachtiger. Die ontwikkeling zet zich in hoog tempo door. Nu de mogelijkheid van betaling via het Internet in zicht komt, plegen commerciële partijen meer inspanning om informatie professioneel aan te bieden. "Waar voor je geld" is nu nog geen adagium op het Internet, maar dat zal niet zo lang meer duren. INTERNET-MARKETING.Ook de Internet-software en -infrastructuur zelf moeten beter worden, zeker om een massapubliek aan te trekken. Als dat op het Internet komt, wordt het Internet voor bedrijven incontournable vanuit het oogpunt van databasemarketing. Als bedrijven hun klanten via het Internet ontmoeten, kunnen ze de wensen en voorkeuren van hun klanten goed meten. Maar dan moeten de bedrijven op het Internet wel aantrekkelijk zijn voor het publiek, bijvoorbeeld met af en toe een aardige video, een spelletje of een aanbieding op hun Website. Maar dat is een ander verhaal. Copyright FEM