" I k heb momenteel last van het impostersyndroom", lacht Caroline Vercauteren. "Ik denk nog altijd dat de jury opeens zal doorhebben dat ik eigenlijk niets kan." De 33-jarige Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar is nog onder de indruk van haar overwinning. De WOMED Award van Markant vzw en Unizo, met steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO), bekroont elk jaar vrouwelijk ondernemerstalent. Vercauteren kreeg de prijs, omdat ze vijf jaar geleden het charcuteriebedrijf van haar schoonouders radicaal vernieuwde.
...

" I k heb momenteel last van het impostersyndroom", lacht Caroline Vercauteren. "Ik denk nog altijd dat de jury opeens zal doorhebben dat ik eigenlijk niets kan." De 33-jarige Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar is nog onder de indruk van haar overwinning. De WOMED Award van Markant vzw en Unizo, met steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO), bekroont elk jaar vrouwelijk ondernemerstalent. Vercauteren kreeg de prijs, omdat ze vijf jaar geleden het charcuteriebedrijf van haar schoonouders radicaal vernieuwde. "Er zat weinig beweging in de onderneming", blikt ze terug. "Eerst bleef de omzet nog constant, maar uiteindelijk ging die toch achteruit. Als we het bedrijf wilden redden, moesten we van koers veranderen. Na enkele jaren onderzoek beseften we dat onze toekomst niet meer in de vleeswaren zat. We hebben met hulp van VLAIO onderzoek gedaan naar alternatieven. Zo zijn we bij de oesterzwam uitgekomen." Diep in West-Vlaanderen, tussen de veeboeren en de slachthuizen, veranderde Vercauteren het vleesbedrijf Vandromme Vleeswaren in BonRill, met het merk BonMush als uithangbord. "Hoewel het contradictorisch aanvoelt hier vegetarisch en veganistisch te produceren, zitten we echt wel op onze plaats", zegt ze. "Deze regio kan erg veerkrachtig en innovatief zijn. Onze transformatie is met veel sympathie onthaald." Lokaal gekweekte oesterzwammen zijn de basis van het assortiment van BonMush. Het bedrijf ondersteunt boeren die de overstap van veeteelt naar het telen van oesterzwammen maken. De meeste vleesvervangers worden gemaakt van soja, tofu en seitan, die van over de hele wereld worden ingevlogen. Dat gaat gepaard met een grote ecologische voetafdruk, terwijl bezorgdheid over het klimaat net een van de redenen is waarom mensen minder vlees willen eten. "Boven op de lokale verankering hebben oesterzwammen nog tal van voordelen", zegt Vercauteren. "De oesterzwam is milieuvriendelijk, omdat hij zich voedt met afval van koffie en brouwerijen. Je kunt oesterzwammen verticaal kweken, dus grote agrarische ruimtes heb je niet nodig. Nutritioneel scoren ze goed, omdat ze veel vezels en mineralen bevatten. En de structuur benadert die van echt vlees. Voor sommige vleeseters is het nu eenmaal belangrijk dat een vegetarisch alternatief dezelfde beet heeft als een stukje steak. Tot slot hebben de zwammen een unieke umamismaak, waardoor je er erg originele producten mee kunt creëren." De missie van Vercauteren is meer mensen te laten genieten van vegetarisch eten. Met dat aanbod wil ze zowel vegetariërs, veganisten als flexitariërs bereiken: "Ik ben ervan overtuigd dat we geen vervanging van, maar een aanvulling op vlees en vis moeten zijn. De wereld evolueert supersnel en mensen worden er zich steeds meer van bewust dat elke dag vlees eten de klimaatverandering beïnvloedt. Daar willen we met BonMush een antwoord op bieden. En wie kan er beter goede vleesvervangers bedenken dan een slagersfamilie, die alle kennis in huis heeft om lekkere worsten, spreads en rillettes te maken?" Samen met haar echtgenoot is Vercauteren de zesde generatie van het familiebedrijf, dat 130 jaar geleden werd opgericht. De schoonouders van Vercauteren waren in de eerste fase van de transformatie nog aan boord in het bedrijf. Ze steunden de vernieuwing, in het besef dat die ommekeer nodig was. Ze stapten uit de zaak toen de volledige transitie werd opgestart. "We hebben ook de marketing, de productieketen en de logistiek onder handen genomen", aldus Vercauteren. De producten van BonRill zijn verkrijgbaar in de retailhandel, maar niet langer bij slagers. Daarover kan Vercauteren haar teleurstelling moeilijk verbergen. "Ik zou heel graag zien dat slagers en traiteurzaken ook vegetarische producten in hun aanbod opnemen. Onze worst met truffel of onze witte pensen zouden er perfect naast de vleeswaren in de toonbank kunnen liggen. Maar de sector is erg protectionistisch. Ik hoop dat het ooit kan, want zowel de consument als wij zijn er klaar voor." Met of zonder slagerijen aan boord oogt de toekomst rooskleurig voor BonMush. De eerste internationale stappen zijn gezet. Bij onze noorderburen ligt het aanbod al in de rekken. Ook groothandels uit Duitsland en Denemarken toonden al interesse. Volgens Vercauteren is de grootste uitdaging een sterk Belgisch merk uit te bouwen. Maar als klein familiebedrijf met vijftien medewerkers is de ervaring met marketing en marktpositionering eerder beperkt. Bovendien moet het opboksen tegen concurrenten als De Vegetarische Slager en Garden Gourmet, die tot de portefeuille van Unilever en Nestlé behoren. "We zullen moeten leren te vechten tegen die grote spelers. Lokaal geproduceerd eten wordt gelukkig steeds belangrijker voor de consument." Vercauteren hoopt dat de award deuren opent om voort te groeien. "Ik vind het mooi een rolmodel te zijn voor ander vrouwelijk ondernemerstalent. Ik wil mijn ervaringen delen."