Alleen met een loep die vijftien keer vergroot wordt het naamplaatje leesbaar. "Wij spreken in de orde van grootte van microns. Dit naamplaatje hoort op een locomotief van Märklin, schaal 1/71ste. Ook de naamplaatjes moeten worden verkleind. Hoe complexer iets wordt, des te beter voor ons," lacht commercieel directeur Walter Lambelin van de nv Adenco.
...

Alleen met een loep die vijftien keer vergroot wordt het naamplaatje leesbaar. "Wij spreken in de orde van grootte van microns. Dit naamplaatje hoort op een locomotief van Märklin, schaal 1/71ste. Ook de naamplaatjes moeten worden verkleind. Hoe complexer iets wordt, des te beter voor ons," lacht commercieel directeur Walter Lambelin van de nv Adenco. Het bedrijf in Mechelen noemt zich als enige in België actief in de nichemarkt van het industrieel foto-etsen en elektroformeren van metalen onderdelen. Wereldwijd zijn er amper 250 bedrijfjes actief in deze sector, die een zeer hoge precisie vereist. "De meeste concurrentie ondervinden we van het lasersnijden. Maar wij hebben geen bramen of micro-scheurtjes. De materiaaleigenschappen worden tijdens het productieproces behouden. Bovendien laten foto-etsen en elektroformeren de structuur van het materiaal ongewijzigd," legt stichter-bedrijfsleider Michel Van Gijsel uit. De toepassingen voor Adenco zijn zeer divers. Een vijfde van de omzet gaat naar het "decoratieve" segment, 80% is voor de industrie bestemd. Voor de eerste reeks zijn model- en schaalbouwers, zoals Märklin, Heller, of Trix, klant bij het Mechelse bedrijf. Voor industrieel gebruik zijn er leeskoppen van cd-spelers, onderdelen voor deeltjesversnellers, slitplaten voor de ruimtevaart. Klanten zijn onder meer Picanol en Ion Beam Applications. Adenco is ook lid van de belangenvereniging Vlaamse Luchtvaartindustrie. "In de industrie vindt men ons overal terug, maar zelden rechtstreeks. We kunnen zowel één plaatje maken, als orders van 10 miljoen stuks." Toch mikt Adenco sinds 1995 vooral op deze regelmatig terugkerende, seriematige orders. "Vroeger hadden we eenmalige orders. Nu zijn we op zoek naar constante klanten," verklaart Walter Lambelin. Voorbeelden van deze orders van miljoenen stuks zijn scorotrons, die de inkt verspreiden in kopieertoestellen. Of klemringen voor airbags en ABS-systemen in de auto-industrie. De grotere bestellingen vertalen zich in de omzet, die klom van 37 miljoen frank in 1996, naar waarschijnlijk 55 miljoen in 1998. Ook het aantal werknemers groeide van een dozijn in 1996 naar 25 op het einde van 1998. De nv Adenco is nog steeds een 100%-famliebedrijf, in handen van Michel Van Gijsel, die in 1985 de zaak opstartte.