Paniekreacties, zoals uitstel van aankoop bij beheerders van grote wagenvloten. Wagens met hoge catalogusprijs en dito motorinhoud - Porsche, BMW 6, Mercedes-Benz S - werden gedumpt. De wetswijziging voor de fiscaliteit van bedrijfswagens heeft de voorbije drie maanden behoorlijk wat onrust gezaaid. Eenvoudig gesteld, betaalt de werknemer met een bedrijfswagen voortaan meer als hij rijdt met een wagen met een grotere motorinhoud en een hogere CO2-uitstoot.
...

Paniekreacties, zoals uitstel van aankoop bij beheerders van grote wagenvloten. Wagens met hoge catalogusprijs en dito motorinhoud - Porsche, BMW 6, Mercedes-Benz S - werden gedumpt. De wetswijziging voor de fiscaliteit van bedrijfswagens heeft de voorbije drie maanden behoorlijk wat onrust gezaaid. Eenvoudig gesteld, betaalt de werknemer met een bedrijfswagen voortaan meer als hij rijdt met een wagen met een grotere motorinhoud en een hogere CO2-uitstoot. Toch ebt de paniek langzaam weg. Het probleem was vooral de snelheid waarmee de markt werd gepakt. Op 23 december vorig jaar raakte de wetswijziging bekend, sinds 1 januari is ze ingevoerd. "Dat was een zware uitdaging, die plotse wijziging", vindt Philipp von Sahr, CEO van BMW België en Luxemburg. Bovendien werd de wet eind februari nog eens geamendeerd. Op 22 maart werd ze dan uiteindelijk goedgekeurd in het federale parlement. "Het ergste was de lange onduidelijkheid", vindt de CEO van BMW. "Niet alleen wordt de wagen anders belast, ook de opties in de wagen zijn voortaan belast. De belastingaanslag moet dus telkens individueel worden berekend. Dat maakt het niet gemakkelijk voor onze verkoper." "Een aantal zaken blijft onduidelijk", vult Joris Spigt aan. Hij is vlootbeheerder bij Audi België. "De koninklijke besluiten worden begin mei gepubliceerd. De vraag is dan hoe de fiscale administratie de wetgeving zal interpreteren. Hoe zal de heffing gebeuren voor de tweede-handse wagens, waar de originele fac- tuur ontbreekt, en de opties? Ik dring er bij mijn grote klanten op aan dat ze die dingen nu al met hun fiscale controleur bespreken." De zwaarste storm is intussen geluwd. Toch blijven de autoverkopers met de vernieuwde maatregel in hun maag zitten. "De overheid was niet eerlijk", beoordeelt Philipp von Sahr. "Wie in november vorig jaar een wagen kocht en die in het begin van het nieuwe jaar geleverd kreeg, moet plots allerlei extra belastingen betalen." Voor Mark De Haes, CEO van Mercedes-Benz België en Luxemburg, is de bijkomende belasting een fundamentele zaak."De auto is de melkkoe voor belastinginning. Een bedrijfswagen is een looncompensatie. Een loonsverhoging zou te zwaar worden belast. Het principe van een bedrijfswagen is dus gezond. Sommigen pleiten nu voor de afschaffing van de bedrijfswagen en de verhoging van het netto-inkomen. Dat klinkt mooi, maar ik vrees dat de hoge belasting op het loon behouden blijft. En bovendien belast men nu nog eens extra de bedrijfswagen." Merkwaardig is bovendien dat de invoering van de bedrijfswagen vanaf de jaren negentig werd aangespoord, net door de buitensporige fiscaliteit. Nu wordt die ook belast. "Ik geloof niet echt in deze regeringsmaatregel", stelt Mark De Haes. "De wetswijziging zou 200 miljoen euro extra moeten opleveren. Maar de inkomsten uit btw en de belasting op inverkeerstelling zullen dalen omdat klanten kiezen voor goedkopere modellen en minder opties. Bovendien fnuikt de maatregel technologische vernieuwing. Mercedes-Benz is altijd een voorloper geweest in nieuwe technieken zoals automatische remhulpsystemen en afstandsregelaars. Maar je kan die investeringen enkel terugverdienen als je ze eerst installeert in de duurdere modellen. Er is ook een negatieve impact op de aankoop van hybride en elektrische modellen. Ook die zijn doorgaans duurder, en de belasting wordt voor een groot deel berekend op basis van de catalogusprijs van de wagen." Hoe zit het nu met de verkoop? Aanvankelijk werd het ergste gevreesd, want de luxewagens hebben een groter marktaandeel in het segment bedrijfswagens dan in de algemene automarkt. Toch zijn de reacties gemengd. "We hebben ons, ook met onze grotere modellen, goed voorbereid", antwoordt Philipp von Sahr. "Het model BMW 520D kreeg een kleinere motorinhoud en dus een lagere CO2-uitstoot. Maar het is daarom geen kleinere wagen. We verwachten dit jaar geen dalende verkoop, ook door de lancering van enkele nieuwe modellen." In 2011 kende BMW een historisch hoge verkoop in België. Toch zien de drie verkopers van luxewagens een duidelijke trend: de consument schakelt over naar goedkopere modellen. "De consument gaat van een Mercedes E-klasse naar een C-klasse", observeert Mark De Haes. "Het goede nieuws is dus dat de consument trouw blijft aan het merk. Er is voorlopig geen verschuiving naar andere, goedkopere merken. Daarnaast stellen we vast dat voor 80 procent van onze modellen, in de klassen A tot C, de bijdrageverhoging eerder laag is. Voor een beperkt aantal modellen is er zelfs een daling van de bijdrage. En voor sommige modellen met een hogere comfortwaarde is de bijdrageverhoging dan weer relatief. Voor een Mercedes E220 CDI betekent het gemiddeld 150 euro bruto extra per maand." Ook Mark De Haes ziet voorlopig een zeer goede verkoop. "In de eerste drie maanden lagen zowel de bestellingen als de inschrijvingen beduidend hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar." Er zijn de nieuwe modellen met de B-klasse. In het najaar volgt de vernieuwde A-klasse. "De verkoop wordt ook sterk gesteund door de nieuwe M-klasse, een 4x4-wagen. De 250 CDI-uitvoering heeft een lage CO2-uitstoot, in tegenstelling tot vele van zijn concurrenten, bij een verbruik van slechts 6 liter per 100 kilometer. De gemiddelde bijdrage voor de werknemer is 250 euro netto per maand. Voordien was de gemiddelde bijdrage 115 euro netto per maand." Toch is Mark De Haes niet echt gerust. "De markt zal pas echt aantrekken vanaf de zomer. Maar laten we duidelijk zijn: het zal niet meer zoveel zijn als voordien. Ook het belang van de opties zal dalen. Die voegen nu een vijfde van de aankoopprijs toe. Die ratio zou wel eens kunnen dalen." Ook Audi zag de verkoop de voorbije drie maanden alleen maar vooruitgaan. Maar het zijn vooral de goedkopere modellen en die met een gunstige CO2-uitstoot, van A1 tot A6, die klimmen. "We merken een daling van de verkoop van de 4x4-wagens Q7 en A8", stelt Joris Spigt. "Maar vaak kiest de klant toch anders na grondige uitleg. De Audi A6 kost echt geen 6000 euro extra per jaar, zoals een klant onlangs had gelezen. Het betekent 30 euro netto extra per maand voor een model met een lage CO2-uitstoot. Ik denk echt niet dat klanten zich het comfort zullen ontzeggen voor enkele euro's extra per maand. Want de Belg houdt van auto's. De luxewagens gaan blijven. Men zal op termijn zelfs die extra belasting voor duurdere modellen betalen. In de jaren negentig steeg de BIV voor duurdere wagens naar 5000 euro. Er werd toen gevreesd dat niemand ooit nog luxewagens zou kopen. Er blijft een markt voor exclusieve wagens. Als iedereen uit de storm is, zal de rekening worden gemaakt." WOLFGANG RIEPL"De luxewagens gaan blijven. Men zal op termijn zelfs die extra belasting voor duurdere modellen betalen" Joris Spigt (Audi)