Lobbywerk is kritisch voor elk nutsbedrijf. Acht jaar 'liberalisering' in de telecom hebben dat niet veranderd. Deze keer zijn het Tele2/Versatel, Mobistar en Scarlet - met de kabel-operatoren als lachende derde - die scoren bij de toezichthouder. Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommuncatie (BIPT) gaat Belgacom vanaf 1 april 2007 verplichten om nu ook zijn abonnementen door te verkopen aan zijn concurrenten.
...

Lobbywerk is kritisch voor elk nutsbedrijf. Acht jaar 'liberalisering' in de telecom hebben dat niet veranderd. Deze keer zijn het Tele2/Versatel, Mobistar en Scarlet - met de kabel-operatoren als lachende derde - die scoren bij de toezichthouder. Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommuncatie (BIPT) gaat Belgacom vanaf 1 april 2007 verplichten om nu ook zijn abonnementen door te verkopen aan zijn concurrenten. Het is een verwarrend signaal. In werkelijkheid ligt de markt al wijd-open voor concurrentie met Belgacom. Er zijn Telenet en de Waalse en Brusselse kabelaars. Maar ook wie op de telefoonlijn concurreert, kan de klant al helemaal van Belgacom afpakken. Ofwel huurt hij de naakte lokale koperdraad van Belgacom en voorziet hij zelf de elektronica, ofwel - sneller en op korte termijn goedkoper - kan hij de dienstcapaciteit van Belgacom op die lokale lijn huren. Allebei tegen gereguleerde tarieven. Beide oplossingen vergen kapitaal, technologie en zorgvuldig management. Maar het aantal operatoren dat bereid is te investeren in concurrentie met Belgacom stijgt - de expansie van Mobistar in ADSL is een voorbeeld. Bovenop ook nog eens Belgacom verplichten om zijn abonnement aan de concurrenten door te verkopen, is een verkeerd signaal. Het is een werkloosheidsval voor operatoren. Echte concurrentie in de telecommarkt is alleen mogelijk tussen operatoren met eigen infrastructuren. Scarlet, Mobistar en Tele2/Versatel zijn het gevecht aangegaan. Nu roept de toezichthouder: "Stop! Dit gaat te traag! Verkoop gewoon de complete dienst van Belgacom! Geen centje pijn!" Met als onderliggende boodschap: "Maak je niet moe! Om te scoren, moet je niet bij je klanten, maar bij ons in de Astrotoren zijn." Dat de maatregel geldt voor achttien maanden is al helemaal contradictoir. Gaat het BIPT hem afschaffen als hij een 'succes' is? In de VS heeft die werkloosheidsval ertoe geleid dat de telecompolitiek totaal is omgegooid. Weg met die alternatieve operatoren die alleen maar klagen dat ze een centiem te veel betalen aan de lokale dominante operator. Terug naar de geïntegreerde operatoren à la AT&T - nieuwe release -, die tenminste echt waarde toevoegen. En laat die giganten het maar uitvechten met de kabeloperatoren, de satellietzenders en de mobiele operatoren. Op het eerste gezicht zal de doorverkoop van abonnementen Belgacom een smak geld kosten. Wie vandaag met behulp van carrierkeuze of carriervoorkeuze belt, betaalt aan Belgacom immers nog altijd een abonnement voor de lijn. Belgacom ving vorig jaar zelfs meer geld uit abonnementen (901 miljoen euro, -3,3 percent) dan uit oproepen (707 miljoen euro, -11,8 percent). In de praktijk zal de soep niet zo heet worden gegeten als ze wordt opgediend. Belgacom moet tegen 1 oktober een groothandelsaanbod voor zijn abonnementen voorleggen. Het verleden leert dat nu een eindeloos gesjacher volgt, geheid met uitstel en met juridische procedures. Vermoedelijk zal vervolgens de kost van het abonnement stijgen (Belgacom recupereert nu een stukje van die kost uit het verkeer). Niemand wordt daar beter van. Het is een veeg teken dat de Raad voor de Mededinging afstand heeft genomen van de demarche van het BIPT. En dat het BIPT zich al heeft laten adviseren dat de Raad niet bevoegd is. Bruno Leijnse