WIE

Matthias De Caluwe (35)
...

Matthias De Caluwe (35) CEO Horeca Vlaanderen Matthias De Caluwe zette in 2013 Nerixis op, een strategisch adviesbureau gespecialiseerd in corporate affairs, sponsor- en partnerships, marketing en communicatie met een sterke focus op de sport- en de entertainmentsector (onder andere Laundry Day, Summerfestival, Rampage). De Caluwe studeerde marketing aan de Artesis Hogeschool in Antwerpen en volgde onlangs nog een postgraduaat digital business aan de Karel de Grote Hogeschool. "Ik was op mijn zestiende jobstudent bij de voetbalclub Sporting Lokeren en heb daar een affiniteit met marketing gekregen", zegt De Caluwe. "Ik bouw graag mee op en organiseer graag." Hij startte in de commerciële cel van Germinal Beerschot en groeide uit tot marketing- en communicatiemanager en woordvoerder. Hij was in die periode ook de voorzitter van de marketingcommissie van de Pro League. In 2011 ging hij naar Max & Hades, destijds deel van Studio 100. In die functies was de horeca niet ver weg. Ook in zijn familie zijn er horeca-ondernemers. Hoe kwam hij in contact met Horeca Vlaanderen? "Heel toevallig. Ik was op een zondagmorgen bij ATV als woordvoerder voor een van mijn klanten en mijn voorganger, Danny Van Assche, was daar ook om over zijn overstap naar Unizo te praten. We zijn in gesprek geraakt. Ik heb de vacature online geraadpleegd en die sprak me aan. Het is een sector waar ik affiniteit mee heb en die ik graag mee wil verdedigen", zegt hij. Over zijn plannen als nieuwe CEO kan en wil hij nog weinig zeggen. "Ik ga me eerst inwerken, maar wat goed is, moeten we behouden en waar nodig dienen we te innoveren", zegt hij. Wat trekt hem aan in zijn nieuwe functie? "Horeca is vaak het peper en zout in een gemeente. Die maakt de stad levendig. En als je dan de kans krijgt de belangen van die ondernemers te verdedigen, is dat een ongelooflijke eer." Horecazaken bezoeken met zijn vriendin en zijn vrienden. Daarnaast bezoekt hij graag voetbalwedstrijden.