WIE

Karolien Deben (44)
...

Karolien Deben (44) Marketingmanager Suzuki Belux Karolien Deben werkt sinds 2004 bij Suzuki Belux. Ze begon er als marketingcoördinator, nam dan de public relations en de evenementen onder haar hoede en was tot januari communicatiecoördinator. Toen de functie van marketingmanager vrij kwam, stelde ze zich kandidaat. "Het was het ideale moment voor mij. Ik ben hier al zestien jaar en ken het reilen en zeilen van het bedrijf", zegt Deben. Ze behaalde in avondonderwijs een bachelordiploma marketing. "Ik heb enkele jaren handelswetenschappen gevolgd, maar dat lag me niet. Tijdens mijn avondopleiding deed ik ervaring op bij het reclamebureau TEN in Antwerpen." Deben werkte vier jaar bij TEN, daarna een half jaar bij een drukkerij van displays en ging vervolgens naar Suzuki Belux. De vergroening van de automarkt is voor Karolien Deben en Suzuki de uitdaging. "Het is voor de kopers moeilijk: nemen ze een elektrische wagen, een hybride of een auto met een benzinemotor? Wij werken aan de vergroening van onze modellen.", zegt ze. Suzuki is met een aandeel van 1,3 procent een kleine speler op de automarkt. "We proberen het marktaandeel te verhogen", aldus Deben. "We zetten hard in op digitalisering met het oog op de showroom. Een studie heeft uitgewezen dat consumenten 7 uur op het internet naar informatie zoeken, voor ze naar de showroom komen. Ze weten perfect wat ze willen en weten soms meer dan de verkoper." Daarnaast moeten bedrijven zich aanpassen aan het mediagebruik van de consumenten. "Hoe gaan we om met de kabelknippers? Welke kanalen kunnen we gebruiken om bij hen te geraken? Dat is een combinatie van klassieke en onlinemedia." Gezin en reizen.