WERK IN EIGEN STREEK

De Zeebrugse familiezaak DD Trans is qua tewerkstelling de snelste groeier in de West-Vlaamse transportsector. Om te groeien, moet je financieel sterk zijn.

Terwijl overnames in de transportsector dagelijkse kost zijn, laat DD Trans (De Dijcker Transport) alles rustig over zich heen waaien. “We hebben hier werk genoeg,” zegt gedelegeerd bestuurder Christine De Dijcker. “Misschien lopen we ook minder in de kijker omdat we in een uithoek van het land liggen.”

Alhoewel, uithoek. De Zeebrugse haven vormt de thuisbasis van DD Trans, dat in 1984 door vader Gustaaf De Dijcker werd opgericht. Vandaag draaien dochter Christine De Dijcker en haar man Marc Lanckriet dagelijks mee in het management. “Dat we een familiebedrijf zijn, is meteen een van onze grootste troeven,” weet Christine De Dijcker. “Ik denk dat zich dat vooral vertaalt in een grotere disponibiliteit en in een vrij nauwkeurig toezien op de kostprijsbeheersing.”

DD Trans tekent voor 623 miljoen frank omzet, 160 werknemers, een vloot van 135 trekkers en 140 containerchassis. En… een eigen vermogen van 135 miljoen frank. De De Dijckers houden een gouden stelregel aan : als ze investeren wat ze de voorbije jaren fors deden , dan liefst met eigen middelen. In de Zeebrugse haven legt DD Trans de link tussen de internationale expediteurs enerzijds en de fabrikanten anderzijds. Zegt Christine De Dijcker : “De facto bestaat zowat de helft van het transport uit auto-onderdelen, onder meer voor Ford en voor Vauxhall.”

Tot buiten de eigen sector lokte DD Trans de voorbije jaren bewondering uit voor zijn werkgeverspolitiek. Tussen 1990 en 1995 verdubbelde het personeelsbestand. Alvast in de West-Vlaamse transportsector kon niemand gelijkaardige cijfers voorleggen. Zegt Christine De Dijcker : “Hoe spijtig is het dan ook dat onze chauffeurs in zo’n streng, door de overheid opgelegd, keurslijf moeten lopen qua uren. Van enige flexibiliteit, nochtans onontbeerlijk in onze business, kan geen sprake zijn. In de hele sector wordt dat als een euvel ervaren. Want de prijzen, en dus de rendabiliteit, staan momenteel geweldig onder druk door de toenemende concurrentie.”

Op de haven van Zeebrugge heeft men bij DD Trans een eigen kijk. “Wat ons betreft, mag er meer trafiek komen,” zegt Christine De Dijcker. “Wij roepen de havenautoriteiten op versneld werk te maken van de uitbouw van Zeebrugge.”

DE DIJCKER TRANSPORT (ZEEBRUGGE) Tweemaal zoveel jobs in vijf jaar tijd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content