De eerste maanden van Win? Woelig. Het telecommunicatienetwerk, dat door het Waalse Gewest wordt gepromoot, houdt zich niet aan zijn tijdschema. De eerste commerciële stappen werden begin februari 1999 gezet in plaats van in november 1998, zoals gepland. De clientèle blijft bescheiden: in juni waren er ongeveer 4000 particuliere abonnementen op het Internet en het intranet (het gesloten gedeelte van het netwerk, waarvan de abonnees meestal gratis toegang hebben).
...

De eerste maanden van Win? Woelig. Het telecommunicatienetwerk, dat door het Waalse Gewest wordt gepromoot, houdt zich niet aan zijn tijdschema. De eerste commerciële stappen werden begin februari 1999 gezet in plaats van in november 1998, zoals gepland. De clientèle blijft bescheiden: in juni waren er ongeveer 4000 particuliere abonnementen op het Internet en het intranet (het gesloten gedeelte van het netwerk, waarvan de abonnees meestal gratis toegang hebben). De achterstand baart Thierry Janssen, algemeen directeur van Win sa (de naam komt van Wallonie-Intranet), geen zorgen: "Andere netwerken kennen ook een lichte vertraging". Hij zinspeelt op KPN Orange (GSM) en Telenet, de Vlaamse telefoonoperator die het teledistributienet gebruikt. "Ons probleem is dat wij een nieuwe activiteit uit de grond stampen," zegt hij verontschuldigend. Men zou eraan kunnen toevoegen: en een nieuw type van operator. De combinatie van al die vernieuwingen maakt de zaak niet eenvoudiger. Onrechtstreekse subsidieStricto sensu is Win een netwerk voor datacommunicatie. De operator is een privé-firma, die zich verbindt tot taken die met de openbare dienst verwant zijn. In ruil voor een voordelige prijs voor het gebruik van de optische vezels langs de autowegen van het zuiden, is Win contractueel verplicht om diensten tegen een laag tarief aan te bieden aan vijf categorieën van verbruikers: de Waalse openbare besturen, de particulieren, de kmo's, de gezondheidssector en de scholen. Deze onrechtstreekse subsidiëring is bedoeld om het gebruik van geavanceerde communicatietechnieken aan te moedigen. De Internet-toegang is het populairste facet van Win, maar het netwerk verzorgt ook verbindingen tussen bijvoorbeeld gebouwen in verschillende wijken of steden, of tussen telewerkers en hun bedrijf. Ook daar wordt de Internet-standaard, TCP/IP, gebruikt.De initiatiefnemer van het project, de ontslagnemende Waalse minister voor Uitrusting en Transport, Michel Lebrun (PSC) zag Win als een maatschappelijk project en een antwoord op de angst dat de privé-telecomoperators het zuiden van het land zouden negeren. De stimulans van het GewestIn mei 1998 wees het Gewest de concessie van Win toe aan een consortium rond Belgacom. De nationale operator trok de Belgische Internet-pionier Arnaud Huret aan om het bedrijf te lanceren. De opgelegde termijnen leken niet haalbaar. "Ze willen dat wij de geaccumuleerde achterstand van het Gewest in dit project inlopen," klaagde de kersverse concessiehouder.In september stichtte het consortium een vennootschap, Win sa, waarin Belgacom 45% nam (1). Men moest tientallen mensen aanwerven. Bovendien was er het politieke compromis dat de gewestregering over de lokalisatie van Win had bereikt: er moesten drie vestigingen komen, in Namen, Luik (Loncin) en Charleroi. "Gedwongen tribalisme," vindt een betrokkene. Een delicaat dossier liep vast: het exclusieve dienstencontract voor de datacommunicatie van de gewestelijke besturen, dat het hele project moest lanceren. Het contract was potentieel goed voor een omzet van 300 miljoen frank. De spanning steeg. Einde december hield Arnaud Huret het voor bekeken. Het bedrijf verkeerde in een crisis. Win (90 werknemers) zocht dringend een nieuwe manager. En het vond Thierry Janssen, de topman van Econocom, een belangrijk distributeur van informaticamaterieel. OvergangsperiodeDe directiewissel leidde tot een overgangsperiode van Kerstmis tot maart. In die maand, net toen het netwerk aan zijn commerciële fase begon, kwam Thierry Janssen aan het roer te staan. De initiatieven volgden elkaar op. Iets te snel. Win lanceerde een reclamecampagne om zijn diensten en tarieven bekend te maken. Tegelijkertijd startte het overhaast - en zonder er melding van te maken in de reclameteksten - een operatie waarbij 10.000 mensen gratis toegang konden krijgen tot het intranet en dus ook tot Wincast, een informatiedienst ("portaal") met onder meer een weerbericht, de filmprogramma's en e-mail. Slechts 1800 van de 4000 particuliere abonnees die Win tot op heden telt hebben dat buitenkansje aangegrepen. Thierry Janssen had heel wat werk aan de winkel. Hij reorganiseerde het bedrijf en legde vooral de nadruk op de grote bronnen van inkomsten. Een andere prioriteit was het exclusieve dienstencontract met de administratie van het Waalse Gewest en het bestuur van transport, het MET. "We hebben zes maanden verkoop verloren," merkt hij op. Er was een nieuw businessplan nodig, dat einde juni is ingediend. De gebieden waarvoor Win de exclusiviteit heeft, zijn nu nauwkeurig gedefinieerd: de verbindingen tussen de besturen, de outsourcing van computerdiensten, en de toepassingen voor het grote publiek.Voor bedrijvenTer gelegenheid van TMAB, de telecommunicatiebeurs in Brussel (Heizel), heeft Win een catalogus van diensten voor bedrijfsklanten samengesteld. Hij omvat virtuele netwerken zoals Win Basic VPN en Win Teleconnect of beveiligingsopties en aansluitingen op het Internet ( Win Transparent Netgate). De tarieven zijn gebaseerd op volumeprijzen in plaats van op forfaits. Na enkele maanden ervaring heeft Thierry Janssen bovendien beslist de spreiding van de teams over drie steden voorlopig op te schorten. "De mensen uit Luik (Loncin) gaan naar Namen," vertelt hij. Het Luikse team van Win bestaat uit een dertigtal commerciële medewerkers, die vaak met de in Namen gebaseerde technici moeten samenwerken om producten klaar te maken en de eerste offertes uit te werken. Wanneer het bedrijf op kruissnelheid is, zal er opnieuw met drie zetels worden gewerkt.Het aanbod voor de particulieren dat in februari werd gelanceerd, zal in september grondig worden gewijzigd. De oorspronkelijke strategie mikte op tarieven onder de marktprijs en een dienst met toegevoegde waarde, de uitsluitend voor abonnees toegankelijke Wincast-site. Er was onder meer een kennismakingsabonnement van drie maanden met onbeperkte gebruiksduur voor 1995 frank, en een forfait voor 's avonds, het weekend en woensdagmiddag tegen 1860 frank per jaar.Thematische benaderingHet publiek ziet weinig verschil met de andere toegangsleveranciers, waaronder Skynet, een filiaal van Belgacom. Bovendien dreigt de idee zelf van lagere tarieven achterhaald te worden, nu in het buitenland zelfs gratis abonnementen worden uitgedeeld, een formule die zich in Groot-Brittannië en Frankrijk verspreidt. De oplossing van Win? Het wil zich door middel van zijn inhoud onderscheiden. "Wij zullen ons aanbod bijsturen door het te combineren met de themasites die wij aan het ontwikkelen zijn," vertelt Janssen. Wincast wordt te zwak bevonden en zal misschien verdwijnen. Enkele themasites die worden aangeboden of in voorbereiding zijn: " P'tits Loups", een site voor kinderen, " WinAdo", voor de leeftijdsgroep van 12-18 jaar, en " Ma Région", voor de ontdekking van Wallonië. Men zou abonnementen kunnen aanbieden zoals betaaltelevisie dat doet: de klant kiest een reeks thema's, afhankelijk van zijn interesses. Win sa hoopt de operatie rendabel te maken door reclameruimte te verkopen. Themasites hebben immers een duidelijker omschreven publiek en zijn dus voor de adverteerders interessanter dan een algemene site als Wincast. Een strategie die op de inhoud mikt, veronderstelt echter een enorme inspanning om een aantrekkelijk aanbod samen te stellen dat kan concurreren met alles wat gratis op het Web bestaat.Janssen is zwijgzamer over het delicate onderwerp van de verhouding met Belgacom. "Het is duidelijk dat we met bepaalde producten concurreren," geeft hij toe. "Bij de particulieren moeten wij het opnemen tegen Skynet en bij de bedrijven tegen Bilan, allebei filialen van Belgacom." Natuurlijk "praat" Janssen met zijn meerderheidsaandeelhouder. "Ik praat ook met Telenet en de andere concurrenten."(1) In Win sa heeft Belgacom 45%, NPM (Albert Frère), Sofina en SRIW elk 13%, Gemeentekrediet van België en OMOB elk 8%. ROBERT VAN APELDOORN