De Antwerpse logistieke groep Werf & Vlasnatie investeert 100 miljoen in twee logistieke installaties op de terreinen van BASF, ten noorden van Antwerpen. Dit past in de groeistrategie, waarvoor vorige week ook een management buy out op poten werd gezet.
...

De Antwerpse logistieke groep Werf & Vlasnatie investeert 100 miljoen in twee logistieke installaties op de terreinen van BASF, ten noorden van Antwerpen. Dit past in de groeistrategie, waarvoor vorige week ook een management buy out op poten werd gezet. BASF maakt momenteel 42% uit van de omzet van Werf & Vlasnatie, die in 1999 435 miljoen frank zal bedragen (410 miljoen in 1998). Een nettowinst van 20 miljoen (8,5 miljoen in 1998) en een cashflow van 70 miljoen (53,7 miljoen) wijzen erop dat het bedrijf zijn middelen sterk investeert in de groei."Daarom wilden we de banden met onze vroegere 80%-eigenaar Zuidnatie, eerder actief als stouwerij en niet in de logistiek, liever doorbreken, en dat in alle vriendschap," aldus Rudy Denutte, topman van Werf & Vlasnatie. Een managementteam rond Denutte participeert voor 40% in de Nieuwe Havema nv, die 100% van Werf & Vlasnatie bezit. De rest van de aandelen van de tussenholding werden verdeeld tussen de Gimv en Mercator & Noordstar. Zij betalen elk 40 miljoen voor 30% in Nieuwe Havema. "Het is de bedoeling dat het management na drie jaar de meerderheid neemt," aldus Denutte. "En dat via de uitoefening van warrants en opties op aandelen." Maritieme kringen keken vreemd op toen ze vernamen dat de Gimv - toch voor 50% een overheidsbedrijf - een participatie nam in een concurrent. Kris Van Look, senior investment manager van de Gimv: "Mercator & Noordstar, een privé-bedrijf, stapt tegen net dezelfde voorwaarden binnen als aandeelhouder. Het feit dat we ten dele een overheidsbedrijf zijn, is irrelevant. Misschien vinden concurrenten het niet leuk dat Werf & Vlasnatie met de hulp van de Gimv verder kan uitgroeien tot een sterke speler. Maar van overheidssteun is geen sprake." Het contract met BASF loopt tot 2009. "In tussentijd willen we onze klantenportefeuille meer spreiden," aldus Denutte. "We zijn een serieuze luis in de pels van onze grootste concurrent." De West-Vlaming doelt op Katoen Natie/Seaport Terminals, waar hij tot 1994 werkte. Hij werd door Zuidnatie aangetrokkken om de zieltogende Werf & Vlasnatie te redden en om te vormen tot een logistieke dienstverlener.