Anton Janssens vertoeft in Hongkong wanneer we hem contacteren voor een gesprek. "Ik bezoek geregeld onze distributie- en productiepartners in deze regio", zegt de oprichter en CEO van Komono. "Nu heb ik nog een extra opdracht, want we willen hier een nieuwe hub opzetten. Tot nu toe hebben we de Aziatische markt altijd vanuit België bewerkt, maar met een nieuwe afdeling zullen we deze veelbelovende regio beter kunnen bedienen en opvolgen."
...

Anton Janssens vertoeft in Hongkong wanneer we hem contacteren voor een gesprek. "Ik bezoek geregeld onze distributie- en productiepartners in deze regio", zegt de oprichter en CEO van Komono. "Nu heb ik nog een extra opdracht, want we willen hier een nieuwe hub opzetten. Tot nu toe hebben we de Aziatische markt altijd vanuit België bewerkt, maar met een nieuwe afdeling zullen we deze veelbelovende regio beter kunnen bedienen en opvolgen." 2017 was een belangrijk overgangsjaar voor het hippe merk van zonnebrillen en horloges. Na de razendsnelle groei van de voorbije jaren was het tijd geworden de interne organisatie op punt te zetten en het bedrijf klaar te maken voor een schaalvergroting. "We hebben heel wat geïnvesteerd. In de eerste plaats in de aanwerving van mensen. Zo hebben we het voorbije jaar een twintigtal nieuwe medewerkers verwelkomd. Daarnaast hebben we ook ons distributienetwerk aangepakt. We willen meer controle over de distributie van onze producten. Op die manier kunnen we veel gerichter en transparanter werken", zegt Anton Janssens. De zoektocht naar de juiste medewerkers is een van zijn prioriteiten. "We hebben wereldwijde ambities en we zoeken dan ook naar toppers met een winnaarsmentaliteit. Maar net zoals in het voetbal, is het niet voldoende de allerbeste spelers te kopen om kampioen te worden. Ze moeten ook een team vormen en dat is een continue uitdaging." Anton Janssens blikt tevreden terug op het voorbije jaar. Hij is blij dat de transformatie bijna helemaal achter de rug is. Vanaf 2018 ligt de focus weer helemaal op de business. Vorig jaar nam het bedrijf een grote stap door een eigen winkel te beginnen. De primeur was voor Antwerpen. In de Lombardenvest opende daar in het voorjaar de eerste flagshipstore de deuren. Intussen zijn er ook al winkels in Amsterdam, Brussel, Tokio en binnenkort in Barcelona. "We koesteren heel wat plannen. Nog dit jaar willen we voet aan de grond zetten in steden als Parijs, Berlijn, Londen, Stockholm enzovoort", legt Anton Janssens enthousiast uit. "Die flagshipstores zijn ontzettend belangrijk, want enkel daar kunnen we ons volledige verhaal vertellen en kunnen we ons merk in al zijn facetten tonen aan het grote publiek. Het gaat dus niet alleen om de extra omzet die de winkels genereren." Voor Komono was de retailsector tot voor kort nog onbekend terrein. Het is dan ook niet onlogisch dat het bedrijf af en toe wat leergeld moest betalen. "De eigen winkels presteren naar verwachting", reageert Anton Janssens. "We merken nu al dat het potentieel enorm is. In onze kernlanden hebben we de ambitie telkens een twintigtal winkels te openen. We denken er ook aan met een franchisingformule te starten, al zullen we in de A-steden altijd zelf blijven werken om de vinger aan de pols te houden." Het eigen distributienetwerk vertegenwoordigt nog altijd maar een fractie van de omzet van Komono, die vorig jaar opliep tot 20 miljoen euro. Het gros komt van de wereldwijde verkoop. Momenteel liggen de Komono-producten in zowat 5000 winkels verspreid over een tachtigtal landen. De focus ligt vooral op Europa, maar wanneer kansen opduiken, wil Anton Janssens daar zeker op inspelen. "Het gebeurt wel vaker dat we een verzoek van een lokale speler krijgen om onze producten te verdelen. We onderzoeken dan altijd of die speler aan onze hoge verwachtingen kan voldoen." Komono werd pas in 2010 opgericht. Het bedrijf kende een vliegende start. Initiatiefnemers Anton Janssens en Raf Maes waren dan ook gepokt en gemazeld in het wereldje. Met Hurray waren beiden voordien actief als distributeur in de Benelux voor allerlei modeartikelen zoals kleding, schoenen en andere accessoires. Ze deden dat blijkbaar niet slecht, want steeds vaker kwamen de grote modehuizen bij hen aankloppen voor strategisch advies. Op die manier groeide het idee samen een eigen merk op te richten. Ze vonden het gat in de markt in het segment van de horloges en de zonnebrillen, dat op dat moment nog uiterst conservatief was. Onder het motto 'luxe toegankelijk maken' werd het concept onmiddellijk een succes. Vorig jaar veroverde Komono al de titel van Trends Gazellen Ambassadeur bij de kleine bedrijven in de provincie Antwerpen. Dit jaar maakte het bedrijf de overstap naar de categorie van de middelgrote bedrijven en ook daar bleek Komono meteen de primus. Maar omdat een Ambassadeur drie jaar moet wachten vooraleer opnieuw in aanmerking te komen, ging de provinciale titel dit jaar naar het HVAC-bedrijf Belcotec. De Vlaamse trofee gaat echter wel naar Komono, dat zijn hoofdkwartier in Zwijndrecht heeft. Opvallend is dat Komono dit groeitraject heeft afgelegd op eigen financiële krachten. Nog altijd draait het bedrijf zonder externe financiering, al blijken de oprichters wel open te staan voor een partner. "Niet dat we op leven en dood op zoek zijn naar extra centen, maar we hebben zeker interesse in een nieuwe partner om de schaalvergroting te volbrengen. Los van de financiële inbreng moet die partner absoluut ook toegevoegde waarde hebben. Het is niet meteen de bedoeling een meerderheid af te geven, maar we staan open voor elk gesprek", zegt Anton Janssens.