WERELDSMAAK

Ook de postbode dropt voortaan voedsel in de bus. Flavors of the World verdeelt voedsel uit de hele wereld via postorderverkoop.

Een familiaal bedrijf, actief in de transportwereld, een passie voor koken, én een internationale ervaring. Die drie ingrediënten samen, maken Flavors of the World. De naam van een één jaar jong voedingsbedrijf, dat in België “exclusieve voeding” uit de hele wereld, en met een minimale houdbaarheid van zes maanden verkoopt.

“Er bestaat een grote behoefte aan nieuwe, originele, en moeilijk te vinden producten,” verduidelijkt zaakvoerder Karin Dhadamus. “Flavors of the World eist steeds de exclusieve verkoop van de producten. Ze moeten van prima kwaliteit zijn, en stijlvol verpakt.” De gamma breidt razendsnel uit. In een jaar klom het aanbod naar 400 producten. Daaronder bijvoorbeeld een kruidenpakket met receptenboekje uit Mexico ; Italiaanse koffie van Sati ; amandelnotenlikeur, vijgenbrood ; in open houten vaten gerijpte balsamico-azijn. In Leuven opende in augustus 1996 de eerste winkel. Antwerpen werd in oktober 1996 geopend, Brussel volgt in juli 1997. “Nog nieuwe winkels worden uitgebaat via franchising. De aankoop gebeurt gezamenlijk, onder één merknaam.” Amsterdam, Gent, Namen en Luik zijn de volgende steden.

Flavors of the World is de merknaam van diverse private labels-producten. De drie bestaande winkels zijn volle dochters van de bvba KD Trading, die in zijn eerste boekjaar (oktober 1995 tot januari 1997) een omzet haalde van 5 miljoen frank, gemaakt door drie werknemers. KD Trading koopt alle goederen voor de winkels. De 32-jarige Karin Dhadamus is oprichter en zaakvoerder van het bedrijf. De distributie gebeurt in onderaanneming, via het Leuvense transportbedrijf van haar vader nv Dava. De idee voor Flavors of the World haalde Karin Dhadamus na een tweejarig verblijf in Washington, waar ze werkte voor de Wereldbank. “Aanvankelijk wou ik de voeding uitsluitend verkopen via postorderverkoop. Voor België is deze formule nieuw, maar in de Verenigde Staten is men daarmee ver gevorderd.” Karin Dhadamus denkt onder meer aan Dean & Delucca of Williams & Sonoma. Door de onwennige Belgische markt kwam de postorderverkoop pas in april op gang. In een catalogus staan de 400 producten tweetalig (Nederlands-Engels) beschreven. Voorlopig vullen de klanten, voornamelijk vrouwen van expatriates, nog een bestelformulier in. Maar weldra volgt e-mail. De winkels zorgen vandaag voor 65 % van de verkoop, de postorder voor een tiende. Een kwart van de omzet gaat naar delicatessenwinkels.

KARIN DHADAMUS (KD TRADING) Er bestaat een grote behoefte aan nieuwe, originele, en moeilijk te vinden producten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content