Zoals iedereen maak ook ik de balans van het afgelopen jaar op, met een vooruitblik op 2023. De Duitse macro-economen deden hetzelfde en stellen vast dat het businessmodel 'Made in Germany' wankelt. De oorlog in Oekraïne heeft een aantal zwakke plekken van de Duitse economie blootgelegd, vooral in het energiebeleid. Dat probleem werd door dure alternatieve aankopen opgevangen. Toch blijven veel grote ondernemingen stevige winsten boeken, omdat ze hun prijsverhogingen konden doorrekenen aan hun klanten.
...

Zoals iedereen maak ook ik de balans van het afgelopen jaar op, met een vooruitblik op 2023. De Duitse macro-economen deden hetzelfde en stellen vast dat het businessmodel 'Made in Germany' wankelt. De oorlog in Oekraïne heeft een aantal zwakke plekken van de Duitse economie blootgelegd, vooral in het energiebeleid. Dat probleem werd door dure alternatieve aankopen opgevangen. Toch blijven veel grote ondernemingen stevige winsten boeken, omdat ze hun prijsverhogingen konden doorrekenen aan hun klanten. Het alom aanwezige pessimisme van een halfjaar geleden heeft zich daarom omgevormd tot een voorzichtige waakzaamheid in 2023. Een van de pijlers van de Duitse economie blijft de auto-industrie. De sector bleef groeien in 2022. Maar de volgende jaren moeten we toch rekening houden met enkele negatieve factoren. De klassieke Duitse autobouwers hadden vroeger een sterke technologische voorsprong: kwalitatief sterke motoren, perfecte veiligheid, hoog comfort en prachtig design. Die voordelen hebben ze niet langer. De concurrenten uit Azië en de Verenigde Staten zijn sterk en innovatief. Ze lopen voorop in elektrische wagens en hebben vaak ook een voorsprong in software. Bovendien heeft de federale regering in Berlijn de subsidies voor de aankoop van elektrische auto's verminderd. De Amerikaanse president Joe Biden daarentegen heeft een gigantisch subsidieplan klaar voor de klassieke Amerikaanse automerken (GM en Ford) in hun transformatie naar elektrificatie. Made in the USA uiteraard. Canada en Mexico horen daar ook nog bij, Europa is ervan uitgesloten. De productie van eigen batterijsystemen in Europa moet dus snel uit de startblokken schieten. Dat moet het goede voornemen van de hele auto-industrie worden in 2023. Vandaag produceert China bijna 95 procent van alle autobatterijen wereldwijd. Daarmee beheerst China een essentiële schakel in de toeleveringsketen, wat in het nadeel van de Duitse autoproducenten speelt. Nochtans zijn er genoeg alternatieven. Mijn bedrijf, bdtronic, speelt een cruciale rol in de productie van zowel batterijen als elektromotoren. Het leidde in 2022 tot meer dan 100 miljoen orders. 2022 gaat dan ook de geschiedenis in als een recordjaar voor ons. Geen tijd dus voor pessimisme. 2023 wordt een al even interessant jaar. Ik hoop dat onze Europese beleidsmakers een sterk signaal geven dat ze de auto-industrie in Europa niet opgeven. In Europa staat de deur wagenwijd open voor wagenimport. Chinese en Amerikaanse autobouwers kunnen daardoor makkelijk marktaandeel grijpen. Maar het gaat vooral om eenrichtingsverkeer. China en de Verenigde Staten schermen hun markten veel sterker af. Hopelijk volgt daar in 2023 ook een antwoord op. Laat ons bekijken hoe we er een tweerichtingsstraat van kunnen maken. Dát moet ons voornemen zijn voor 2023!