Weldaad voor oog en bil

Op een exclusief tuinmeubel van Extremis ga je niet gewoon zitten, je neemt plaats. Dirk Wynants gaat er ook niet op liggen, hij vlijt zich neer.

Nog maar sinds 1995 ontwikkelt, fabriceert en commercialiseert Extremis een uitgebreid assortiment aan designmeubelen en accessoires voor in de tuin. Toch behoort Extremis nu al tot de absolute top in zijn branche. Hun collectie is al in de meest prestigieuze designwinkels ter wereld te vinden.

Door de exponentiële groei evolueert Extremis steeds meer naar een montagebedrijf dat gebruikmaakt van een uitgebreid gamma aan toeleveranciers. Het ontwerpen wordt daarom steeds vaker uitbesteed aan externe designers. Extremis mikt vooral op het exclusieve en dus moeilijk te penetreren topsegment van de markt. Een tuinmeubelset kost hier al gauw 3100 euro. Extremis denkt dan ook volop internationaal. De firma heeft niet alleen een netwerk van Europese agenten, maar ook professionele importeurs in Japan, Amerika en Australië.

Ondertussen stelt Extremis dertien mensen tewerk en krikte het bedrijf zijn omzet op van 160.000 euro in 1998 tot bijna 2 miljoen vorig jaar. Dat verdiende een nominatie als Zelfstandig Ondernemer van het Jaar.

“Die nominaties zijn belangrijk,” zegt zaakvoerder Dirk Wynants. “Onze producten worden overal wel gewaardeerd, maar wie internationaal mikt, moet steeds het vertrouwen van de klanten winnen. We hebben dan ook een stevige reputatie opgebouwd, vooral wat betreft het strikt naleven van afspraken. We kunnen alles leveren in twee weken tijd en dat is cruciaal voor een seizoensgebonden product. In onze sector geldt immers: als de zon schijnt, moet het snel gaan.”

Niettemin blijft Wynants daarbij steeds oog hebben voor ecologische pijnpunten. Zo opteert hij bewust voor ‘eerlijke materialen’, die geen milieubelastende beschermingstechnieken vergen en makkelijk recycleerbaar zijn. Bovendien maakt Extremis zijn houtkeuze steeds in overleg met het Wereldnatuurfonds. Daarom hoopt Wynants spoedig het ecologische FSC-label te verkrijgen. “De duurzaamheid van ons product is sowieso al een ecologische factor,” bevestigt Wynants. “Het kost misschien een extra investering in communicatie en materialen, maar het rendeert op lange termijn.”

Nu nog hopen op een snikhete zomer.

D.M.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content