Wegwijs in de prijzenjungle van gsm-tarieven

Gaat u straks met vakantie, maar wilt u af en toe checken hoe het er ondertussen in uw bedrijf aan toe gaat? Geen probleem: de gsm staat altijd paraat. Schrikken doet u later wel, wanneer de rekening in de bus valt.

Veilig geland op zijn droombestemming zorgt de moderne mens eerst en vooral voor het hoogstnodige: contact zoeken met de buitenwereld. Dat is dezer dagen een fluitje van een cent, want de drie Belgische gsm-operatoren sloten de jongste jaren contracten af met zowat alle collega’s wereldwijd. Roaming heet het officiëel: de mogelijkheid om als Belgische gsm-gebruiker zonder enige formaliteit toegang te krijgen tot buitenlandse mobiele netten. Vaak kunt u zelfs zonder enige instelling uw spraakberichten raadplegen.

Maar zoveel gebruiksgemak laat zich uiteraard ook betalen. En daar wringt het schoentje: gesprekken met uw eigen gsm vanuit het buitenland zijn nagenoeg zonder uitzondering erg duur. Roaming is – niemand zal het ontkennen – een mooie winstpost voor de elkaar dood concurrerende operatoren, die gemiddeld 15 % van hun inkomsten uit buitenlandse telefoontjes halen.

De hoge prijzen zijn één zaak, de ondoorgrondelijke natuur ervan een andere. Want dat een operator als Proximus met sectorgenoten uit meer dan 100 landen rond de tafel gaat zitten, betekent meteen ook dat er evenveel verschillende overeenkomsten gemaakt zijn. Wat u dus betaalt voor een gesprek, hangt niet zozeer af van de marktomstandigheden maar van de inhoud van het contract tussen uw operator en het mobiele netwerk waarvan u op dat moment gebruikmaakt.

Frivole tarieven

In de Brusselse Agoria-gebouwen aan de Reyerslaan huist onder andere ook de International Telecommunications Users Group (kortweg Intug), een internationale vereniging die zich opwerpt als spreekbuis van de talloze ondernemingen die intensief gebruikmaken van telecommunicatiediensten. De veel te hoge en soms schijnbaar volledig uit de lucht gegrepen roamingtarieven zijn al veel langer een doorn in het oog van de Intug.

De vereniging moet niet lang zoeken naar een illustratie. Zo wordt in een rapport van eind 2003 gekeken naar de prijzen die buitenlandse gsm’ers betalen wanneer ze vanuit ons land willen bellen. Een Australiër, aangesloten bij Vodafone Australia, die hier met zijn gsm een Brussels taxibedrijf belt, betaalt 0,58 euro per minuut. De Duitse zakenman die naast hem hetzelfde telefoontje pleegt – met een abonnement bij T-Mobile – betaalt met 1,03 euro per minuut bijna het dubbel.

Ook wanneer de telefoon rinkelt, maakt uw operator een factuurtje op; in het voorbeeld van Intug zijn de onderlinge verschillen wat dat betreft nog groter. Een Franse abonnee betaalt voor een binnenkomend gesprek in ons land 0,34 euro, terwijl een Duitser maar liefst 0,69 euro per minuut moet neertellen.

Alle fusies en overnames ten spijt ziet het er niet naar uit dat gsm-operatoren snel op de proppen zullen komen met betaalbare, uniforme tariefplannen voor buitenlandse bellers. Ondertussen moet u dus, gewapend met een wiskundeknobbel, op zoek naar alternatieven die u in sommige gevallen veel geld kunnen besparen. We zetten er een aantal voor u op een rijtje.

1. Kies uw operator in functie van uw belgedrag

Om de ondoordringbare jungle aan tarieven en voorwaarden toch enigszins begrijpelijk te maken, gingen we na hoeveel de drie Belgische operatoren aanrekenen voor een gesprek vanuit vijf landen naar een vast Belgisch nummer, tijdens de piekperiode (in onze berekening om 11 uur ‘s ochtends Belgische tijd). Waar er een keuze was tussen de verschillende lokale operatoren, kozen we uiteraard voor de goedkoopste. De resultaten vindt u terug in de tabel.

U merkt het al: er is geen duidelijke winnaar over de hele lijn. Terwijl Proximus zich voor drie bestemmingen de goedkoopste toont, gaat ook Base met twee medailles lopen. Opvallend is vooral het enorme verschil tussen beide voor gesprekken vanuit Finland, in mindere mate vanuit de Verenigde Staten. Mobistar is nergens het goedkoopst, maar hanteert voor verre gesprekken wellicht de meest voorspelbare tarieven. De tweede grootste operator is slechts in één geval de duurste keuze. Blijven uw buitenlandse reizen dus beperkt tot één of twee landen, dan kunt u perfect op basis van een eigen berekening (alle tarieven vindt u op de websites van de operatoren) het voor u goedkoopste abonnement uitkiezen.

2. Kies voor een wereldwijde ‘virtuele’ operator

Wat de grote namen niet kunnen, doen kleine spelers als United Mobile of Hop tegenwoordig wel: het aanbieden van simpele tarieven die uitsluitend in functie van de afstand tussen twee landen berekend worden. United Mobile is een ‘virtuele’ operator uit het ministaatje Liechtenstein, een bedrijf zonder eigen apparatuur dat beltijd inkoopt bij de verschillende klassieke operatoren. De prijzen zijn, zoals u in de tabel kunt zien, erg aantrekkelijk; alleen voor gesprekken vanuit de VS betaalt u meer dan bij de Belgische aanbieders. Er is geen abonnement, u koopt op voorhand een herlaadkaart via het net.

En waar zit de angel, vraagt u dan? Die zit in het feit dat u van United Mobile een Liechtensteins nummer krijgt, en dat uw correspondent dus altijd naar het buitenland moet bellen om u te bereiken. Bovendien betaalt u voor elk binnenkomend gesprek omdat u zich nooit ‘thuis’ bevindt. De website van United Mobile (www.united-mobile.com, overigens ook in het Nederlands te bekijken) heeft het over 0,39 euro per minuut. U betaalt bovendien altijd per veelvoud van één minuut.

3. Gebruik een call-backdienst

Het Belgische bedrijfje Mobile World Wide uit Lasne (in de provincie Waals-Brabant) gebruikt een beproefde techniek om de kosten van internationale gesprekken te drukken. Abonnees van Euro-GSM (www.euro-gsm.com) bellen voor elk gesprek een makkelijk te onthouden nummer in België en haken meteen weer in, zodat voor die communicatie geen kosten ontstaan. Euro-GSM belt echter terug en stelt via een callcenter de gebruiker in verbinding met zijn eigenlijke correspondent. Deze call-backmethode bespaart u heel wat geld: voor gesprekken naar een vaste lijn in België betaalt u slechts 0,49 euro per minuut, waar u zich ook bevindt en per seconde afgerekend. Alleen moet u er rekening mee houden dat u daarnaast ook nog eens betaalt voor het binnenkomende gesprek van Euro-GSM. Alles samengeteld blijkt de dienst niet overal even goedkoop. Meestal zijn alleen Europese gesprekken en gesprekken van de VS naar hier goedkoper dankzij Euro-GSM.

U kunt de betaling voor binnenkomende gesprekken vermijden door een lokale prepaykaart te kopen, maar dan bent u natuurlijk niet meer bereikbaar op uw bekende nummer. Bovendien zijn deze kaarten vaak slechts beperkt geldig, zodat u vrijwel bij elke trip een nieuwe moet kopen.

4. Gebruik een calling card

Belgacom biedt zowel aan particuliere als aan bedrijfsklanten zogenaamde ‘calling cards’ aan (www.belgacom. be/callingcard). Voor de dienst wordt geen abonnementsgeld aangerekend, de gesprekskosten worden via de gewone telefoonrekening gefactureerd. Het is de bedoeling dat u in het land van verblijf een gratis lokaal nummer belt (vanuit een telefooncel of met uw gsm), uw gegevens invoert en op die manier in contact komt met uw correspondent. In ons voorbeeld liggen de tarieven meestal iets hoger dan die van de gsm-operatoren, maar een deel van het bedrag is de 0,30 euro vaste kosten per gesprek die Belgacom aanrekent. Belt u dus iets langer dan de 2 minuten en 15 seconden uit ons voorbeeld, dan wordt het gebruik van een calling card al snel goedkoper dan een gsm-gesprek. Wel kunnen in het buitenland extra kosten ontstaan omdat u ook voor ‘gratis’ nummers moet betalen, bijvoorbeeld wanneer u vanuit een hotelkamer belt.

5. Kies voor bellen via het net

Als we de raadgevingen van Intug volgen, is er echter maar één goede oplossing: laat uw gsm-toestel thuis. En vertrouw bijvoorbeeld op Skype ( www.skype.com), een nieuw softwareprogramma dat telefoongesprekken via het internet toelaat. Het systeem is niet perfect, want u kunt alleen van pc naar pc bellen en u hebt een vrij snelle verbinding nodig. Maar een bezwaar hoeft dat niet te zijn wanneer u bijvoorbeeld dagelijks even met uw secretaresse wil overleggen. De meeste hotelketens bieden immers voor een vaste prijs snelle en onbeperkte internettoegang op de kamer. Als u uw draagbare computer voorziet van een extra microfoon en uw secretaresse doet hetzelfde, dan kunt u zonder veel technische trucjes en met perfecte kwaliteit met elkaar bellen. De prijs speelt op dat moment geen rol, want de internetverbinding kunt u natuurlijk ook gebruiken om uw e-mailberichten te lezen – of om sites te bezoeken die voor één keer niets met het werk te maken hebben.

Raphael Cockx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content