William McDonough en Michael Braungart. Klonken de namen tot enkele jaren geleden nog vreemd in de oren, vandaag is dat wel anders. Niet dat hun cradle-to-cradleconcept - zorg ervoor dat er geen gram afval overblijft op het einde van de levenscyclus van een product - een alom toegepaste filosofie is, maar hun gedachtegoed is wel aan een opmars bezig. Ook in ons land. "Wij zijn al langer met milieuvriendelijke technieken bezig en voor het maken van de eerste bioafbreekbare handdoek in Europa hebben we de raad van Michael Braungart gevraagd", vertelt Luc Clarysse, CEO van het Pittemse familiebedrijf Jules Clarysse. "Een volledig bio-afbreekbare handdoek maken is geen simpel procedé. Niet alleen de grondstoffen, maar...

William McDonough en Michael Braungart. Klonken de namen tot enkele jaren geleden nog vreemd in de oren, vandaag is dat wel anders. Niet dat hun cradle-to-cradleconcept - zorg ervoor dat er geen gram afval overblijft op het einde van de levenscyclus van een product - een alom toegepaste filosofie is, maar hun gedachtegoed is wel aan een opmars bezig. Ook in ons land. "Wij zijn al langer met milieuvriendelijke technieken bezig en voor het maken van de eerste bioafbreekbare handdoek in Europa hebben we de raad van Michael Braungart gevraagd", vertelt Luc Clarysse, CEO van het Pittemse familiebedrijf Jules Clarysse. "Een volledig bio-afbreekbare handdoek maken is geen simpel procedé. Niet alleen de grondstoffen, maar ook de verven, inkten en verpakking moeten 100 procent afbreekbaar zijn. We hebben een jaar lang aan het product gewerkt. We doen het uit overtuiging, maar er zijn natuurlijk ook heel wat commerciële mogelijkheden. Het beperken van de afvalberg is dé vraag van de toekomst." Als afnemers heeft Clarysse in de eerste plaats hotels, ziekenhuizen en andere grootgebruikers. "Dat zijn de meest logische klanten: ze zitten al in ons klantenbestand en we bereiken er meteen veel mensen mee." Jules Clarysse is al een tiental jaar bezig met milieuvriendelijke producten. Het bedrijf, goed voor een tewerkstelling van meer dan 250 mensen, heeft biohanddoeken, sojahanddoeken en ook fairtradeproducten in zijn gamma. "We produceren ook zo milieuvriendelijk mogelijk. We gebruiken een miljoen liter water per dag, dat wordt allemaal gezuiverd en opnieuw gebruikt. De warmte die onze compressoren vrijgeven, gebruiken we om ons gebouw te verwarmen. We maakten eerder al sojahanddoeken, gemaakt uit een mengeling van katoen en sojavezels. Die vezels zijn gemaakt uit een restproduct dat ontstaat bij de productie van sojayoghurt." Het bedrijf poogt voorop te lopen. Zo zoekt Clarysse nu zelf de mogelijkheden om afgedankte handdoeken in te zamelen en te composteren, zodat de natuurlijke keten rond is. In principe kan je een 100 procent bioafbreekbare handdoek in de grond begraven of bij het groenafval gooien. "Wettelijk is het niet toegestaan om handdoeken in de groencontainer te gooien. Je kunt 'm in de moestuin gooien, maar wie doet er dat? Het principe is nog lang niet zo bekend. We zijn trots op ons cradle-to-cradleverhaal, maar de afvalindustrie moet ook nog mee." De Belgische textielindustrie kreunde de voorbije jaren en decennia onder de harde concurrentie vanuit Azië. Ook Clarysse deelde in die malaise. Tien jaar geleden zette het de verkoop in de Verenigde Staten stop omdat zijn producten door concurrenten gekopieerd werden en in een goedkopere versie op de markt gegooid werden. Maar door het sindsdien over een milieuvriendelijke boeg te gooien, ziet Clarysse weer perspectieven om ook buiten Europa te exporteren. "Op dit moment gaat 90 procent van onze export naar Europese landen. De situatie in de VS was voor ons niet houdbaar, maar nu zien we weer mogelijkheden om markten buiten Europa aan te boren. We starten in 2011 in het Midden-Oosten en de Balkanlanden. De reden voor die ommekeer is simpel: elders kunnen ze niet meer dezelfde producten aanbieden tegen een lagere prijs. Er zit teveel knowhow en technologie in om dat voor mekaar te krijgen. Bovendien hebben we in Europa een eigenheid die in het buitenland geapprecieerd wordt. Aziaten en Indiërs verkiezen voor dezelfde prijs een product waar 'made in Europe' op staat. Het is een soort kwaliteitsmerk voor hen. Oké, het is nog pril, maar er is toch een kentering merkbaar in de textielsector. DOMINIQUE SOENENS