De fabriek van Prayon Rupel in Puurs ligt langs het Zeekanaal (met een totaal van 700 meter kaailengte) naar Brussel en op amper 700 meter van de A12 Antwerpen-Brussel. Daardoor is Prayon Rupel goed geplaatst om de voor- en nadelen van weg- en watervervoer af te wegen.
...

De fabriek van Prayon Rupel in Puurs ligt langs het Zeekanaal (met een totaal van 700 meter kaailengte) naar Brussel en op amper 700 meter van de A12 Antwerpen-Brussel. Daardoor is Prayon Rupel goed geplaatst om de voor- en nadelen van weg- en watervervoer af te wegen. De modal split van Prayon Rupel stabiliseert al jaren op 63% watervervoer, 34% wegvervoer en 3% spoorvervoer. Voor een goed gelegen chemisch bedrijf is dat niet verwonderlijk: bulktransporten (op jaarbasis wordt hier 1 miljoen ton verzet) en binnenvaart zijn altijd al goede maatjes geweest. "Dankzij een nieuwe kaaimuur van 9,5 meter - en dit over een lengte van 230 meter - kunnen wij nu ook zeeschepen tot 10.000 ton ontvangen," zegt François Hellemans van de commerciële dienst van Prayon Rupel. "Meer zee- en binnenvaartvervoer en minder wegvervoer is dus zeker mogelijk. Vooral de kustvaart of short sea shipping krijgt meer kansen. In 1998 losten we al 73 zeeschepen. Dat aantal zal nu dus nog stijgen." De kaaimuur vergde een investering van 111 miljoen frank. Hiervoor kon Prayon Rupel rekenen op een 80%-subsidie door de Vlaamse overheid. Daarnaast werd nog 16 miljoen frank geïnvesteerd in allerlei randapparatuur (laad- en losplaatsen, een kraan...).Prayon Rupel produceert in de eerste plaats fosforzuur voor de voedingsindustrie (onder meer voor Coca-Cola) en voor de metaalsector, waar het wordt gebruikt als anticorrosiemiddel. Andere producten zijn fluorzouten (als houtbescherming en voor de email- en verfindustrie) en natriumfluoride (tandpasta...). "Vroeger maakten wij ons fosforzuur zelf. Daarvoor importeerden wij per jaar via Rotterdam 400.000 ton Marokkaanse fosfaten en 350.000 ton zwavelzuur. Maar die productie leverde een massa gips op als bijproduct en afvalstof," legt Hellemans uit. "Omwille van milieuredenen zijn wij hiermee moeten stoppen. Wij importeren nu 250.000 ton ruw fosforzuur uit Marokko dat wij hier zelf zuiveren. Dankzij de nieuwe kaaimuur is de omweg langs Rotterdam en het overladen in binnenschepen overbodig geworden." De kostenbesparingen die hiervan het gevolg zijn, helpen mee de gestegen grondstofprijzen op te vangen en moeten de marktpositie (5 miljard frank omzet, 92% exportgericht) van Prayon Rupel beveiligen. "Onze nieuwe kaaimuur maakt het ook mogelijk om op termijn te denken aan de uitbouw van een multimodale terminal voor chemische producten," zegt Hellemans nog. "Maar voorlopig is dat toekomstmuziek."