Wordt Vlaanderen straks een stukje groter? De Verenigde Winkeliers uit het Nederlandse Valkenswaard, benoorden het Belgische Lommel, suggereren dat hun gemeente aansluiting bij Vlaanderen moet nastreven. De handelaars zijn woest omdat hun minister van Verkeer Netelenbos recentelijk de in het vooruitzicht gestelde snelwegverbinding tussen Eindhoven en Lommel van de tekentafels veegde. Wat meebrengt dat de dorpskernen van Valkenswaard en Wa...

Wordt Vlaanderen straks een stukje groter? De Verenigde Winkeliers uit het Nederlandse Valkenswaard, benoorden het Belgische Lommel, suggereren dat hun gemeente aansluiting bij Vlaanderen moet nastreven. De handelaars zijn woest omdat hun minister van Verkeer Netelenbos recentelijk de in het vooruitzicht gestelde snelwegverbinding tussen Eindhoven en Lommel van de tekentafels veegde. Wat meebrengt dat de dorpskernen van Valkenswaard en Waalre geteisterd blijven door zwaar doorgaand verkeer. Ook aan Belgische zijde zorgde de beslissing van Netelenbos voor misnoegdheid. "Lommel, Overpelt, eigenlijk de hele regio Noord-Limburg hoopte op dat traject, aansluitend op onze Limburgse 'Noord-Zuidverbinding', de baan die leidt naar de E314 (Leuven-Diest-Genk-Geleen) in Houthalen," zeggen Ronny Vanhoof, bestuurssecretaris Lokale Economie bij de stad Lommel, en schepen François Timmermans. "Voor de ondernemingen - in Lommel denk ik dan onder meer aan Philips, Teepak, Farm Frites en Polypreen - zou die ontsluiting naar Eindhoven en de rest van Nederland meer dan welkom zijn geweest. Het is tevens zo dat veel Nederlandse ondernemers zich op onze industrieterreinen willen komen vestigen omdat er bij hen in Noord-Brabant geen ruimte meer is. Ook zij rekenden uiteraard sterk op dat snelwegtraject." Vanhoof voegt er nuancerend aan toe: "We sakkeren vandaag op de Nederlandse minister, maar ook de volwaardige uitbouw van de (zuidelijke) verbinding Lommel-Houthalen is tot op heden niet volledig gerealiseerd. Daar moeten we bij de bevoegde Vlaamse instanties blijven op aandringen."Het bilaterale handelsverkeer in de grensstreek heeft ook zonder de snelweg naar Eindhoven een aardige omvang. Bij een 'koopbinding'-enquête die in 1997 in Lommel werd gehouden, noteerde men dat 14% van de ondervraagde 'winkelenden' uit Nederland kwam. Lommel, met z'n 30.000 inwoners, is de jongste tien jaar tot een heus winkelcentrum uitgegroeid en de Nederlandse nummerplaten zijn er zeer aanwezig. "Inwoners uit Bergeyk en Luyksgestel - de twee direct aan België palende dorpen - kopen hier voor om en bij 200 miljoen frank op jaarbasis," weet Ronny Vanhoof. Maar er toeven nog veel meer noorderburen in Lommel: meer dan de helft van het anderhalf miljoen toeristische overnachtingen per jaar - vooral in de Center Parcs-vestiging De Vossemeren en twee campings - is toe te schrijven aan Nederlanders.