Wéér paars in Nederland

Lichtreclame is meer dan een rode tl-buis achter een venster. Neopaul tovert al veertig jaar met neon. Nu ook in Amsterdam.

De broers Dries en Bart Martens namen vijf jaar geleden het lichtreclamebedrijf Neopaul over van hun vader. Ze ontwerpen, maken en plaatsen neonverlichting en andere lichtreclames zoals totempalen en lichtbakken. Commercieel directeur Dries Martens: “We hebben ervoor gekozen om de hele productieketen van neonverlichting in ons bedrijf te houden. We hebben bijvoorbeeld een eigen glasblazerij. Dat heeft het voordeel dat we heel goed kunnen toezien op de kwaliteit van het geleverde werk.”

De branche van de lichtreclamebedrijven is een heel ambachtelijke en arbeidsintensieve sector, met veel maatwerk. Neopaul, dat al veertig jaar bestaat, zit met twintig werknemers in de middengroep. Daarnaast heb je de grote bedrijven in die sector, die tachtig à negentig medewerkers tewerkstellen.

In hun streven naar een jaarlijkse groei van 20% opteerden de Antwerpse bedrijfsleiders om de steven naar Nederland te wenden en de Nederlandse branchegenoot Buislicht uit Amsterdam over te nemen. “We stonden voor de keuze om ons productgamma te verbreden of een nieuw territorium aan te boren. Het is de tweede optie geworden. Met het Amsterdamse Buislicht, waar we in het verleden mee samenwerkten, kregen we een opportuniteit om een Nederlandse vestiging te openen,” zegt Dries Martens. De broers hopen op deze manier over een periode van vijf jaar hun omzet op te trekken van de huidige 2,25 miljoen euro naar 3 miljoen euro.

De overname van Buislicht is in de eerste plaats een doorstart geworden van een afgeslankte versie van het bedrijf. Nadat Buislicht begin dit jaar de boeken moest neerleggen, kon Neopaul de kosten van een afslanking in Nederland vermijden. Neopaul financierde de overname volledig uit eigen middelen, maar wil geen bedrag plakken op de overname.

Bart Martens: “We hadden al vóór het faillissement overnamegesprekken met het bedrijf, maar we moesten zwichten voor de hoge kosten die een volledige overname meebracht. Zeker omdat we de productieafdeling in Nederland wilden sluiten. Nu hebben we het management, de verkoopafdeling en de plaatsing overgenomen, waardoor de Nederlanders zelf het klantencontact regelen.”

Jean-Paul Wydoodt [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content