FAL werd in 1948 opgericht door de broers Frans en Albert Lauwers. Vandaag bestaat het Achelse familiebedrijf uit een groot aantal vennootschappen voor de productie van ramen en deuren, waaronder Profel, Protec en Profelco. De Profel-groep realiseert een geconsolideerde omzet van 171 miljoen euro en telt meer dan 1000 werknemers. De productie bestaat enerzijds uit afgewerkte ramen en deuren die verkocht worden onder het huismerk Profel Ramen & Deuren of onder private label, en anderzijds uit halffabrikaten (Profel Extrusion & Finishing).
...

FAL werd in 1948 opgericht door de broers Frans en Albert Lauwers. Vandaag bestaat het Achelse familiebedrijf uit een groot aantal vennootschappen voor de productie van ramen en deuren, waaronder Profel, Protec en Profelco. De Profel-groep realiseert een geconsolideerde omzet van 171 miljoen euro en telt meer dan 1000 werknemers. De productie bestaat enerzijds uit afgewerkte ramen en deuren die verkocht worden onder het huismerk Profel Ramen & Deuren of onder private label, en anderzijds uit halffabrikaten (Profel Extrusion & Finishing). In de Batibouw-periode was Profel voor het eerst prominent aanwezig op de radio. Waait er een nieuwe wind sinds Wim Van Den Bossche, de eerste externe CEO van het bedrijf, in 2014 de leiding kreeg? "Dat zou ik niet stellen. Het verschil is vooral dat we nu ook zeggen wat we doen." Profel richt zich tot de woningbouw. "Grote projecten zijn niet ons ding. Wij maken ramen en deuren voor de residentiële huizenmarkt, en dat zijn vooral renovaties. Dankzij onze verticale integratie kunnen we oplossingen aanbieden zoals profielen met geïntegreerde ventilatie-units of rolluiken." Profel blijft inzetten op aluminium, pvc én hout. "Wij geloven sterk in de combinatie. Kunststof isoleert beter, maar aluminium is sterker. Daarom combineren wij pvc en aluminium indien gewenst in één raamprofiel. Zo krijgt de klant het beste van twee werelden. Hetzelfde voor hout. Sommige mensen willen een houten voordeur, maar ramen in pvc of aluminium. Wij kunnen alles in dezelfde kleur leveren. Als je bij verschillende fabrikanten aanklopt, is dat moeilijker." Ruim 80 procent van de omzet komt uit de verkoop aan schrijnwerkbedrijven die al meer dan twintig jaar klant zijn. "Zij zijn heel belangrijk. In overleg met de partners hebben we richtlijnen opgesteld waaraan een kwalitatieve dealer moet voldoen. Daar houden we rekening mee voor we nieuwe dealers toelaten tot ons netwerk." Om de service te garanderen, investeerde Profel onlangs 1,2 miljoen euro in een trainingscentrum, om dealers en hun medewerkers te bekwamen in de producten en de diensten. Van Den Bossche: "Onze klanten, zelfstandige schrijnwerkers, willen hun tijd nuttig besteden. Omdat wij geen didactische experts zijn, hebben we met Hogeschool UC Leuven-Limburg een opleidingstraject uitgetekend." De komende jaren wil Profel blinde vlekken wegwerken in het Belgische en het Nederlandse dealernetwerk en investeren in Frankrijk. Momenteel bedraagt het exportcijfer 23 procent, waarvan 15 procent naar Nederland en 7 procent naar Frankrijk. "Voorts zetten we in op cocreatie. Wij kunnen niet op alle domeinen actief zijn, dus zoeken we gespecialiseerde partners voor een stukje van onze waardeketting. Ik denk bijvoorbeeld aan expertise in hang- en sluitwerk", zegt Wim Van Den Bossche. Tom Mondelaers"We combineren pvc en aluminium in één raamprofiel. Zo krijgt de klant het beste van twee werelden"