De onlinebank van Nederlandse oorsprong slaagde erin 60.000 nieuwe klanten aan te trekken in 2008 en hees zich eind december boven de lat van 150.000 gebruikers. Terzelfder tijd is het uitstaand volume op haar spaarrekeningen met meer dan een miljard euro aangezwollen, meer bepaald van 1,99 miljard tot 3,32 miljard euro. Dat is een stijging met meer dan 70 procent. "Ondanks de financiële crisis was 2008 hetbeste jaar in onze geschiedenis", zegt de trotse baas van de bank, Stephane Vermeiren. Hij voegt er in een adem aan toe dat "na zes jaar activiteit in België Rabobank.be veruit de grootste internetba...

De onlinebank van Nederlandse oorsprong slaagde erin 60.000 nieuwe klanten aan te trekken in 2008 en hees zich eind december boven de lat van 150.000 gebruikers. Terzelfder tijd is het uitstaand volume op haar spaarrekeningen met meer dan een miljard euro aangezwollen, meer bepaald van 1,99 miljard tot 3,32 miljard euro. Dat is een stijging met meer dan 70 procent. "Ondanks de financiële crisis was 2008 hetbeste jaar in onze geschiedenis", zegt de trotse baas van de bank, Stephane Vermeiren. Hij voegt er in een adem aan toe dat "na zes jaar activiteit in België Rabobank.be veruit de grootste internetbank van het land geworden is." Rabobank.be heeft haar oogstrelende resultaten vooral te danken aan haar status van zuiver elektronische bank, die zich toelegt op het inzamelen van spaargeld met een beperkt gamma eenvoudige producten (een spaarrekening, een termijnrekening en een honderdtal fondsen). Dankzij die vederlichte structuur hoeft ze geen uitgebreid netwerk van agentschappen en diensten te financieren, iets wat de zogenaamde algemene banken wel moeten doen. Een goedkoop businessmodel dus, waardoor ze rendementen kan aanbieden die ruimer zijn dan de magere opbrengsten die de meeste vooraanstaande bankketens van het land aangereiken. De ware kracht van Rabobank.be is echter de transparantie van haar aanbod. "Al zes jaar hanteren we dezelfde tariefpolitiek", legt Vermeiren uit. "We pakken nooit uit met promotietarieven, wel met een enkel basistarief zonder getrouwheids- of aangroeipremie. Oude en nieuwe klanten krijgen precies hetzelfde. Ze weten dat ze bij ons het beste rendement op lange termijn kunnen krijgen." Volgens hem hebben de klanten ook zeer goed begrepen dat de bank deel uitmaakt van een grote en solide financiële groep die maar weinig blootgesteld is aan de wisselvalligheden van de internationale financiën. De storm waar bijvoorbeeld Fortis en Dexia zijn terechtgekomen, heeft tal van spaarders ertoe bewogen hun vermogen te diversifiëren door elders rekeningen te openen. Daardoor zag Rabobank.be in de eerste maand van dit jaar, ondanks de recente daling van haar basisrente van 3,75 naar 3 procent, haar depositoboekjes nog eens met 200 miljoen toenemen. Vermeiren schreeuwt het bijna uit: "We worden met geld overspoeld!" Rabobank.be is overigens geen alleenstaand geval. Andere banken zijn er eveneens in geslaagd om marktaandeel naar zich toe te trekken op de zeer concurrentiële markt van het spaargeld. Die markt is in 2008 met 8,5 miljard euro toegenomen. Naast Rabobank.be was in het afgelopen jaar Deutsche Bank de andere grote kampioen van de depositoaanwas. Het Belgische filiaal van de Duitse reus kon meer dan 3,3 miljard euro bijkomend naar zijn rekeningen lokken, wat eveneens neerkomt op een stijging met bijna 70 procent. Het volume van die deposito's is opgelopen tot 8,1 miljard euro, tegenover 4,8 miljard een jaar eerder. Met dergelijke groeivoeten nemen de twee outsiders op de markt van het spaargeld ruim voorsprong op hun rechtstreekse achtervolgers. (T)Door Sébastien Buron