‘We willen marktleider worden’

ANNELIES HAEZENDONCK, XAVIER VANDEWIELE EN HILDE VANHEMELRYCK "We geven onze medewerkers veel groeikansen in ons bedrijf." © kris van exel

Het outsourcingsbedrijf Eligio uit Vilvoorde legt zich toe op de niche van de receptiediensten. Dankzij die specialisatie groeide het bedrijf uit tot een stevige kmo met al meer dan 250 werknemers.

Hilde Vanhemelryck had al enkele professionele watertjes doorzwommen toen ze in 2011 met twee partners een bedrijf oprichtte. “De laatste jaren werkte ik bij een groot uitzendkantoor en ik voelde me daar niet langer op mijn plaats. Diep in mijn hart wist ik dat ik veel meer een ondernemer dan een manager was. Ook Xavier Vandewiele en Annelies Haezendonck hadden dat gevoel. We zijn drie zeer complementaire collega’s die de ambitie hadden een aantal blinde vlekken in de markt te beantwoorden”, vertelt de managing partner over de opstart van Eligio. Het bedrijf biedt office- en receptiediensten aan in heel België. De klanten zijn vooral grote, internationale bedrijven uit diverse sectoren zoals farma, consultancy, IT en automobiel.

'We willen marktleider worden'

Het businessmodel van Eligio legt andere accenten. Daarmee onderscheidt het zich van de concurrenten. “We zweren bij een decentrale aansturing. Onze organisatie bestaat uit een clusterstructuur waarin medewerkers die actief zijn bij onze klanten extra taken op zich nemen voor Eligio. Die sleutelfiguren hebben een grote autonomie en verantwoordelijkheid”, benadrukt Hilde Vanhemelryck. “De clusterstructuur biedt heel wat voordelen. Zo kunnen we beheerst groeien en bovendien mensen met potentieel extra groeikansen geven in ons bedrijf. Dat zit in ons DNA.”

Geen bedreigd beroep

Bezoekers aan een bedrijf kunnen zich steeds vaker aanmelden zonder de tussenkomst van een receptionist. Enkele toetsen op een scherm en de gastheer krijgt een seintje dat zijn bezoeker is aangekomen. Toch denkt Hilde Vanhemelryck niet dat de technologische evolutie een bedreiging vormt voor het beroep van de receptionist. “Het takenpakket zal evolueren, maar ik geloof niet dat technologie de persoonlijke aanwezigheid van een onthaalmedewerker kan vervangen. Bij grote bedrijven zien we zelfs meer en meer aandacht voor een hartelijke verwelkoming. Toch zweren we de technologie niet af. Ze is een meerwaarde omdat onze medewerkers zo meer tijd en aandacht aan de gasten kunnen geven.”

De krapte op de arbeidsmarkt in ons land neemt overal toe. “Vooral sinds 2017 wordt het moeilijker om de juiste profielen te vinden. Maturiteit en taalvaardigheid zijn voor ons de belangrijkste selectiecriteria”, geeft Hilde Vanhemelryck mee. “De ervaring leert dat onze collega’s de beste ambassadeurs zijn om nieuwe kandidaten over de streep te trekken.”

Bij de start van Eligio hadden de initiatiefnemers de ambitie om in vijf jaar deel uit te maken van de top drie in België. “Dat doel konden we veel sneller dan verwacht realiseren. Nu hebben we de lat hoger gelegd: we willen de marktleider worden. Als onafhankelijke speler zou dat een mooie prestatie zijn”, aldus Hilde Vanhemelryck.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content