Kristof Van Doorne is een jaar geleden aangesteld als hoofd van CFO as a Service, een nieuwe dienst die Grant Thornton aanbiedt. "Die dienst past in onze multidisciplinaire dienstverlening", verklaart Van Doorne. "We willen zo een financiële partner voor kmo's zijn. Zij hebben behoefte aan een CFO, maar kunnen die vaak niet intern invullen. Onze dienst vult die lacune op. Onze expert wordt een metgezel van de onderneming. Hij of zij kan terugvallen op de aanvullende multidisciplinaire expertise die we in huis hebben."
...

Kristof Van Doorne is een jaar geleden aangesteld als hoofd van CFO as a Service, een nieuwe dienst die Grant Thornton aanbiedt. "Die dienst past in onze multidisciplinaire dienstverlening", verklaart Van Doorne. "We willen zo een financiële partner voor kmo's zijn. Zij hebben behoefte aan een CFO, maar kunnen die vaak niet intern invullen. Onze dienst vult die lacune op. Onze expert wordt een metgezel van de onderneming. Hij of zij kan terugvallen op de aanvullende multidisciplinaire expertise die we in huis hebben." Wat is u het meest opgevallen in uw eerste jaar in die functie? KRISTOF VAN DOORNE. "Veeleer dan naar de coronapandemie te verwijzen, zou ik een positief verhaal willen vertellen ( lacht). Toen we met CFO as a Service begonnen, was dat een eenmanszaak, een start-up. Intussen is het uitgegroeid tot een scale-up. Zes van onze mensen werken nu in twaalf bedrijven. Ze vullen een reële behoefte in bij die kmo's. Maar ook het omgekeerde geldt: we hebben ook mensen aangetrokken die die begeleidende rol voor ambitieuze bedrijven willen vervullen." Hoe bent u omgegaan met de coronacrisis? En welk effect is er op de periode na corona? VAN DOORNE. "We hebben in slechts enkele activiteiten een daling gezien, maar die is door andere activiteiten weer goedgemaakt. Ondanks de crisis zijn we gegroeid. Onze manier van werken is wel blijvend veranderd. Het aandeel van telewerk zal toenemen." Uw team is uitgebreid in coronatijden. Hoe hebt u dat aangepakt? VAN DOORNE. "Dat was niet vanzelfsprekend, maar je moet het beschouwen als een onvermijdelijke groeipijn, een luxeprobleem eigenlijk. De ploeg is voornamelijk samengesteld door interne verschuivingen. Mensen van andere afdelingen kwamen ons versterken. Ook dat was een succes. De interesse was groot. We hadden geen mensen op de bank zitten. Iedereen was nodig. De coronapandemie vergde veel flexibiliteit van onze mensen. Thuiswerk kan veel oplossen, maar als je aan concrete projecten werkt, is interactie erg belangrijk. Die meerwaarde langs de digitale weg genereren is geen sinecure." Waar ziet u zichzelf over vijf jaar? VAN DOORNE. "Ik hoop de komende jaren voort te kunnen timmeren aan CFO as a Service. Als ik kijk naar Grant Thornton, stel ik vast dat we met net geen 200 medewerkers toch al in de Belgische top tien staan. Die kleinschaligheid is een sterkte, waarover we moeten waken. Hetzelfde geldt voor CFO as a Service. Naarmate we onze dienstverlening uitbouwen, zal onze ploeg groeien. Maar een mastodont met veertig medewerkers zal onze afdeling niet worden."