‘We willen de mode-industrie dwingen om circulair te worden’

Lander Desmedt © .

Het Belgische modebedrijf HNST (spreek uit: Honest) heeft een reputatie hoog te houden: het maakt de meest duurzame jeansbroek ter wereld. HNST is in 2017 opgericht met een uitgesproken circulaire visie. “Traditioneel is de modewereld lineair. Het gaat van take over make tot waste”, legt CEO Lander Desmedt uit. Ze onttrekt grondstoffen aan de natuur en maakt daar producten mee, die aan het einde van hun gebruiksleven op de vuilnisbelt belanden.

HNST wilde dat anders aanpakken, te beginnen bij de grondstoffen. In samenwerking met de Kringwinkels zamelt het bedrijf gebruikte jeansbroeken in en gebruikt die om er nieuwe broeken van te maken. “Die versleten broeken gaan in een grote blender. Van het katoenpluis dat daaruit komt, maken we garen voor nieuwe broeken”, verklaart Lander Desmedt. Zo bespaart HNST meer dan 90 procent van het water dat nodig is om een conventionele jeansbroek te maken. “Daarvoor is gemiddeld 7000 liter nodig. Wij doen het met 6639 liter minder.”

Door het gebruik van gerecycleerd katoenpluis verkleint ook de pesticidevoetafdruk van HNST. “De katoenteelt beslaat 2,5 procent van alle landbouwgrond wereldwijd, maar is wel goed voor een kwart van het wereldwijde pesticide- en herbicidegebruik”, rekent Lander Desmedt voor. In conventionele jeansbroeken zitten dus heel wat toxische stoffen, die via het wassen in onze waterlopen terechtkomen. Ook daar heeft HNST milieuvriendelijke alternatieven voor gezocht. Zo gebruikt het pectine om de garens te verstevigen en wast het de broeken niet met chemicaliën om ze te bleken. Daarvoor gebruikt het een elektrolysebad, laser of ozon.

De broeken van HNST zijn ook volledig ontmantelbaar, met afschroefbare knoppen, stoffen etiketten en geborduurde rivets in plaats van klinknagels. En om de klanten aan te moedigen om hun versleten jeans in te leveren, heeft het bedrijf statiegeld op de broeken ingevoerd. “De klanten krijgen 15 euro als ze een gebruikte broek van ons binnenbrengen”, aldus Lander Desmedt.

Het recept van HNST om die circulaire gedachte en innovatieve denkwijze in te bedden in het bedrijf? “We stellen continu het status quo ter discussie en maken geen enkel compromis op duurzaamheid”, benadrukt Lander Desmedt. Het doel van de Mechelse start-up is “de mode-industrie te dwingen om circulair te worden”.

trends.be/podcast Abonneren: op de gebruikelijke podcast-apps

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content