Logis - vroeger bekend als Logis de France - ontstond in 1948 in het hart van de Auvergne. De formule kende succes en het netwerk breidde zich in minder dan twintig jaar uit over het Franse grondgebied. Sinds 2000 ging het ook internationaal, met als gevolg de naamsverandering naar Logis in 2008.
...

Logis - vroeger bekend als Logis de France - ontstond in 1948 in het hart van de Auvergne. De formule kende succes en het netwerk breidde zich in minder dan twintig jaar uit over het Franse grondgebied. Sinds 2000 ging het ook internationaal, met als gevolg de naamsverandering naar Logis in 2008. Logis is een netwerk van zelfstandige hoteliers, vaak familiale bedrijven, die hun hotel zelf uitbaten en onafhankelijk willen blijven. Maar ze kunnen wel hulp gebruiken voor de marketing en de verkoop. Zo biedt Logis een aantal voordelen, waaronder de in 2015 vernieuwde meertalige website www.logishotels.com, waar alle aangesloten hotels worden voorgesteld met een beschrijving, foto's en beoordelingen van de gasten. In 2015 kon de site rekenen op 6,6 miljoen bezoekers. "Geen enkele zelfstandige hotelier kan in zijn eentje een krachtige website en de IT erachter onderhouden. Daar heeft hij noch de tijd, noch het budget voor", weet Krystel Blondeau, algemeen directeur van Logis. Hetzelfde geldt voor de papieren hotelgids van Logis. Die heeft een oplage 500.000 exemplaren en is vertaald in zes talen. Sinds 2013 heeft Logis ook een loyaltyprogramma, dat al meer dan 125.000 gebruikers telt. En dan is er ook nog de internationale tv- en printreclame. "De voorbije vier jaar hebben wij 9 miljoen euro uitgegeven aan publiciteit", zegt Blondeau. "Elke euro die binnenkomt investeren wij opnieuw. Dat kan alleen omdat hotels ondersteunen de enige doelstelling van onze organisatie is." Logis beweert de laagste boekingscommissies in de markt te vragen, tussen 0 en 8 procent. Dat is een pak minder dan die van de online travel agencies (OTA's), zoals het populaire Booking.com, die internationaal een grotere bekendheid genieten. "Het staat de Logis-hotels vrij ook met OTA's samen te werken. Zij blijven de baas over hun distributie- en prijsbeleid." Anders dan bij een keten is ieder Logis-hotel verschillend. Al hebben ze een paar zaken gemeen. Zo zijn de Logis-hoteliers zonder uitzondering eigenaar van hun hotel, en dat is een sterke troef, vindt Blondeau. "Dat de eigenaar de zaak runt, biedt de garantie op een persoonlijk onthaal en een kwalitatief logement." De accommodaties combineren modern comfort met een authentiek of origineel kader, de keuken werkt met lokale producten en recepten, en de Logis-klanten mogen een interessant toeristisch aanbod verwachten. Logis hanteert een eigen classificatiesysteem met één, twee of drie schoorsteentjes voor de hotels en één, twee of drie stoofpotten voor de bijbehorende restaurants. Die worden toegekend op basis van nauwkeurig omschreven kwaliteitseisen, die te maken hebben met de ontvangst, het comfort, de voorzieningen, de inrichting en de service. Het systeem is volgens Blondeau nogal rigide. Daarom komt er vanaf 2017 een nieuw beoordelingssysteem met aangepaste criteria. "Dat zal nog altijd rekening houden met de infrastructuur, maar we zullen meer gewicht geven aan de eigenschappen van elk hotel en aan de mening en de beleving van de gasten. Met die beleving moet Logis het verschil maken. De klant die bij ons boekt, verwacht niet het gestandaardiseerde aanbod van een ketenhotel, maar is op zoek naar iets unieks. Dat weegt zwaarder door in de beoordeling." De hotels zijn ingedeeld volgens thema - gezin, avontuur, fietsen, gastronomie, een cursus volgen, wijnproeven, rust en natuur, enzovoort. "We weten dat toeristen zich verplaatsen op basis van de activiteiten die ze willen doen. In functie daarvan zoeken ze een geschikt logement." Logis is aanwezig in negen landen met 2400 hotels en 46.000 kamers, waarvan ongeveer drie vierde in Frankrijk. Daarmee is het het grootste netwerk van onafhankelijke hotels in Europa. De omzet bedroeg vorig jaar 122 miljoen euro, een stijging met 9 procent ten opzichte van het jaar voordien. En de uitbreiding gaat door, zowel in als buiten Frankrijk. Voor 2016 ligt de focus op groei in Spanje, Italië en België. In een latere fase volgen Nederland en Duitsland. Franse klanten zijn goed voor 62 procent van de omzet van Logis. 8 procent van de klanten zijn Belgen, en daarmee zijn we op de Engelsen na het grootste buitenlandse cliënteel. Ons land was ook een van de eerste buiten Frankrijk waar Logis twintig jaar geleden actief werd. Er zijn nu 33 Belgische etablissementen aangesloten bij het netwerk, vooral in de Ardennen, aan de kust, in Brugge en Brussel, goed voor 518 kamers. Tegen eind dit jaar moeten er minstens vijf etablissementen bij komen. "Dat halen we zeker, we voelen het enthousiasme", zegt Blondeau. Het Belgische hotellandschap heeft nog een vrij groot aandeel zelfstandige famliale hoteliers die aan hun onafhankelijkheid zijn gehecht, maar die het almaar moeilijker krijgen om in hun eentje te overleven. "We zijn trots op onze lange geschiedenis, maar tegelijk beseffen we dat een verjongingskuur noodzakelijk is voor een 68-jarige organisatie", aldus Blondeau. "Zeker nu de markt sneller evolueert dan ooit." Behalve een nieuwe website en een nieuw classificatiesysteem gaat Logis nu ook voor productdiversificatie. Sinds begin dit jaar voegt Logis verblijfsmogelijkheden aan het aanbod toe: huizen, appartementen en villa's, maar ook tenten, woonwagens, boten en hutten. "De voorkeur van de consument verandert", licht Blondeau toe. "Hij wil meer vrijheid, maar toch zekerheid en comfort, en vaak ook hoteldiensten erbij. Bovendien heeft een consument andere verwachtingen op andere momenten, in andere situaties of ander gezelschap. Een koppel verkiest op citytrip een hotel, terwijl het voor de gezinsvakantie met de kinderen liever een huis huurt, en met jonge kinderen gaat het misschien liever kamperen." Elke eigenaar die met Logis in zee gaat, moet hoteldiensten aanbieden zoals onthaal, schoonmaak en ontbijt, en moet zijn ingeschreven in het handelsregister. "We richten ons niet op particulieren op zoek naar een bijverdienste." Zijn die alternatieve verblijven geen concurrentie voor hun eigen hotels? Blondeau ontkent niet dat die zich in eerste instantie ongerust toonden. "Maar dit bredere aanbod maakt ons aantrekkelijker. Het zorgt voor een nog ruimer publiek, het verhoogt de trafiek naar onze website en de bekendheid van ons merk. En daar wordt iedereen beter van." Karin Eeckhout"Elke euro die binnenkomt investeren wij opnieuw. Dat kan alleen omdat hotels ondersteunen de enige doelstelling van onze organisatie is"