D eliver or Die, zo proclameren de affiches bij Unisys in Evere. Het tekent de wij-kunnen-dat-cultuur die countrymanager Marc Lambotte (50) in zijn bedrijf wil opwekken - met een ongewijzigd directieteam. In 2009 wil Unisys 300 miljoen euro aan bestellingen boeken - meer dan een verdubbeling in vijf jaar. De groei moet komen van de omvorming van Unisys van een technologieleverancier tot een fullservice outsourcingbedrijf. Outsourcing groeit vandaag 9 % per jaar in België. De markt volgen, zal niet volstaan. "We moeten marktaandeel veroveren," geeft Lambotte toe.
...

D eliver or Die, zo proclameren de affiches bij Unisys in Evere. Het tekent de wij-kunnen-dat-cultuur die countrymanager Marc Lambotte (50) in zijn bedrijf wil opwekken - met een ongewijzigd directieteam. In 2009 wil Unisys 300 miljoen euro aan bestellingen boeken - meer dan een verdubbeling in vijf jaar. De groei moet komen van de omvorming van Unisys van een technologieleverancier tot een fullservice outsourcingbedrijf. Outsourcing groeit vandaag 9 % per jaar in België. De markt volgen, zal niet volstaan. "We moeten marktaandeel veroveren," geeft Lambotte toe. Met zijn achtergrond van verkoper en marketeer in de mainframedivisie van Unisys werkt hij hard aan de zachte veranderingen die Unisys in de short lists moeten helpen tegen bedrijven als EDS, IBM of Atos Origin. "Ik wil dat de mensen trots zijn op hun projecten en dat uitstralen naar hun klanten. Vlamingen doen 95 % perfect en zwijgen erover, omdat 5 % niet perfect is. Daarin mogen we een stuk meer Hollander worden," zegt Lambotte. Unisys zet zijn medewerkers dus vaker in de bloemetjes. Het managementteam heeft objectieven gekregen voor zijn zichtbaarheid op de markt. Hoe actief zijn ze binnen hun sectorverenigingen? "Volgende week heb ik vijf sociaalprofessionele events op mijn agenda. Vertrouwen creëert business. Wij willen de mensen kennen. Ook op Anderlecht of Roland Garros. Of op de Unisys Executive Motorbike Event," zegt Marc Lambotte, die zelf rondtoert op een BMW 1150RT. De adviseurs over strategie en bedrijfsprocessen spelen een sleutelrol in het winnen van outsourcingcontracten. Unisys hees zich in september 2003 tot op dat niveau met de overname van de ongeveer 150 medewerkers van KPMG Consulting in België. Sindsdien telt het ongeveer 20 % business-consultants, die vorig jaar onder meer Dexia hielpen met zijn rapportering - en het Antwerpse OCMW met de boekhouding. "Zulke zaken zouden we vroeger niet hebben aangepakt," zegt Lambotte, die zich fit houdt met vier uur karatetraining per week. "Maar je hebt 15 % tot 20 % jobrotatie in dat soort functies, dus na vijf jaar zijn die mensen vervangen. Je moet dat blijven uitbouwen." In een opwarmende rekruteringsmarkt is dat geen sinecure. Marc Lambotte loofde vorig jaar 2500 euro uit aan personeelsleden die een goede kandidaat aanbrachten. "Ongeveer een derde van de circa 90 nieuwe mensen vorig jaar kwam binnen via aanbevelingen."Kostenbeheersing staat hoog op de agenda als je geklemd zit tussen druk op de prijzen en stijgende loonkosten. Tot in de details. Lambotte wil bijvoorbeeld reizende medewerkers Skype laten gebruiken om goedkoop te bellen naar huis. De echte doorbraak moet komen van uitbesteding naar near- en offshorefaciliteiten. "Ten minste 10 % dit jaar. Het voorbije jaar is dat nauwelijks gebeurd." Prijs telt voor 30 % tot 40 % mee in de weging van offertes. De lagere kostenbasis moet de omzet fors uitbreiden. In 2005 steeg de omzet van Unisys Belux (556 medewerkers) met 11 % tot ongeveer 145 miljoen euro. "Mét een mooie winstbijdrage," zegt Lambotte. Zijn zoon Tim en dochter Tinka wonnen vorig jaar zilver op het Belgisch kampioenschap karate. De concurrentie is gewaarschuwd. IS: countrymanager van Unisys. VRIJE TIJD: karate, motorrijden. B.L.