In Brussel succes boeken met deelapps voor taxi's en privéchauffeurs is niet eenvoudig. De klassieke taxisector verzet zich met succes tegen nieuwe spelers. Bolt uit Estland heeft in ruim 45 landen een apart deelplatform voor stadsritten uitgerold en 100 miljoen klanten bereikt. Het is sinds anderhalf jaar ook in Brussel actief. "We brengen chauffeurs van taxi's en privéchauffeurs samen in één app. Dat maakt Bolt uniek", zegt Laurent Pantusa, die sinds een jaar countrymanager van Bolt in België is.
...

In Brussel succes boeken met deelapps voor taxi's en privéchauffeurs is niet eenvoudig. De klassieke taxisector verzet zich met succes tegen nieuwe spelers. Bolt uit Estland heeft in ruim 45 landen een apart deelplatform voor stadsritten uitgerold en 100 miljoen klanten bereikt. Het is sinds anderhalf jaar ook in Brussel actief. "We brengen chauffeurs van taxi's en privéchauffeurs samen in één app. Dat maakt Bolt uniek", zegt Laurent Pantusa, die sinds een jaar countrymanager van Bolt in België is. Is dat geen risico, gezien de spanningen die er in Brussel bestaan tussen taxichauffeurs en privé-apps voor vervoer? LAURENT PANTUSA. "Nee, omdat wij de taxisector erbij betrekken. Het is onze bijdrage om de mobiliteit in Brussel te verbeteren. Het doel is het privégebruik van de wagen in de stad te verminderen. Daar kan niemand toch tegen zijn?" Hoe bent u bij Bolt terechtgekomen? PANTUSA. "Ik heb onder andere in consultancybedrijven gewerkt. Bij AXA Verzekeringen deed ik zeven jaar aan interne consultancy. Ik begeleidde er onder meer de digitalisering. Maar ik wilde zelf ondernemen. Ik verliet AXA om eerst via een start-up te werken. Een jaar geleden werd ik countrymanager bij Bolt. Dat was toen al een groot succes in Europa." Waar precies? PANTUSA. "In Duitsland en Spanje. In België ligt de focus op Brussel, al zijn we ook in de Vlaamse markt geïnteresseerd. Daar is volgens mij nog veel groeimarge. De prijzen zijn scherp met 1,25 euro per kilometer en het minimumtarief van 8 euro. Al kunnen de kortingen oplopen tot 50 procent. Wij hopen zowel taxi- als limousinechauffeurs te overtuigen. We vragen een lage commissie: 15 procent per rit. Dat is minder dan bij Uber. Bolt werkt met scherpe prijzen, er is veel interesse en we vervoeren intussen duizenden reizigers. Gedetailleerde cijfers geef ik niet, omdat we op een heel competitieve omgeving actief zijn." Is dit voor u geen onbekend terrein? PANTUSA. "Toen ik vorig jaar bij Bolt aan de slag ging, had ik geen ervaring in de mobiliteitssector. Een van de grootste uitdagingen was in drie maanden een expert te worden, terwijl ik in België de enige ben in deze specifieke tak. Dankzij de chauffeurs ben ik erin geslaagd het ecosysteem van ride hailing in Brussel te begrijpen. "Onze deelapp voor taxidiensten is ook gekoppeld aan een aanbod van e-steps. Daarmee is Bolt anderhalf jaar geleden in Brussel begonnen. Wij maken Brussel vervoersvriendelijker en geven de stad een ander imago. Neem het Jourdanplein. Dat was vroeger gewoon een parking voor wagens. Nu kun je er wandelen tussen fonteintjes. We zijn begonnen aan een moeilijke ommekeer."