‘We kunnen nog veel rendabeler zijn’

3 VRAGEN AAN ALAIN BOSTOEN

Wat doet Christeyns?

“Dit bedrijf bestaat eigenlijk uit twee aparte entiteiten. Christeyns zelf is gespecialiseerd in industriële reiniging en desinfectie. We leveren niet alleen de wasmiddelen, maar beheren ook de systemen om linnen en werkkledij van hotels en ziekenhuizen te wassen en om installaties van voedings- en drankenbedrijven te zuiveren. We maken ook producten voor de reiniging van kantoren en het ontsmetten in ziekenhuizen. Twee jaar geleden hebben we Govi overgenomen, dat emulsies en oleochemische specialiteiten produceert voor tal van sectoren. We hebben daarnaast met Oscrete nog een kleine nevenactiviteit in de bouwsector.”

Hoe doet uw bedrijf het?

“We zijn altijd winstgevend geweest. Het klinkt misschien bizar, maar ons beste jaar was het crisisjaar 2009. Onze grootste markt is de ziekenzorg, en crisis of geen crisis, mensen worden ziek en gaan naar het ziekenhuis, waar linnen en schorten gewassen moeten worden.”

Waar zit het groeipotentieel?

“Zowel Christeyns als Govi heeft een gigantisch groeipotentieel. Vooral Govi zal groeien door verder te internationaliseren. Het potentieel is eindeloos.

“Christeyns, dat goed is voor 65 procent van onze omzet, heeft twee grote doelmarkten, wasgoed en food, zeg maar alles wat reinigen is in voeding en dranken. In het linnen hebben we in Europa 30 à 35 procent marktaandeel. Dat willen we ook bereiken in Noord- en Zuid-Amerika en in Zuidoost-Azië. In food, een markt die dubbel zo groot is als die van linnen, beginnen we nog maar. Maar we proberen het traject van linnen over te doen in Europa en later in andere regio’s.”

Vandaar de keuze. Christeyns is onder de leiding van Alain Bostoen van een lokale producent van wasmiddelen voor de supermarkten uitgegroeid tot een continu winstgevende wereldspeler in b2b-wasserijsystemen en wasmiddelen. Bij de intrede van Bostoen in het bedrijf, twintig jaar geleden, noteerde Christeyns een omzet van 7,5 miljoen euro. Dit jaar wordt dat 280 miljoen euro. De voorbije tien jaar is de omzet jaarlijks met gemiddeld 17 procent gestegen.

Het meest markante feit. “We hebben in de lente een overname gedaan in Maleisië. We hebben er Emulco Malaysia gekocht, dat vorige eeuw van Govi was afgesplitst. Dat is voor ons een heel grote stap. Bovendien bouwen we in Brazilië een fabriek. De spanning die dat op de organisatie zet, is nieuw. Daarnaast zijn we met fantastische innovaties gekomen in de wasserijbusiness. We zijn erin geslaagd het water- en energieverbruik met bijna 80 procent te verminderen. Onze impact op de ecologische footprint van de wasserijsector is fenomenaal.”

De mooiste prestatie. “Dat we erin geslaagd zijn in business-to-business een groeiende rendabele niche uit te bouwen. In de jaren 90 was ons vlaggenschip het supermarktproduct Blan. Onze strategie was toen groot te worden in consumentenproducten. Het stopzetten van die consumentenactiviteiten en de beslissing om niet big in Belgium te willen worden maar wereldwijd groot te willen zijn in datgene waarin we echt goed zijn, heb ik erin gebracht. Daar ben ik het meest trots op. We zijn nu een wereldmerk.”

De belangrijkste uitdaging.

“We willen het succes van wasgoed in andere werelddelen herhalen in food. Brouwerijen, melkerijen en vleesverwerkende bedrijven moet allemaal schoongemaakt worden. Met veel warm water, dus hebben ze dezelfde uitdaging als wasserijen. Maar daar staan we nog maar aan het begin.”

De goede manager. “Een echte manager is iemand die in zijn bedrijf een duidelijke focus en visie bij alle werknemers kan laten insijpelen. Dat is voor mij de essentie. Een goede manager is de manager die bovendien de juiste visie en strategie gekozen heeft.”

BERT LAUWERS, FOTOGRAFIE JELLE VERMEERSCH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content