Amper zes jaar na haar aankomst in België is de Britse groep Eleven Sports erin geslaagd de uitzendrechten voor het Belgische voetbal binnen te halen, al viel het eerste seizoen samen met de uitbraak van de coronacrisis. Toch is het enthousiasme van CEO Guillaume Collard intact: "We zijn tevreden. We hebben een nieuwe visie op het Belgische voetbal voorgesteld en we kwamen met een zwaar investeringsproject."
...

Amper zes jaar na haar aankomst in België is de Britse groep Eleven Sports erin geslaagd de uitzendrechten voor het Belgische voetbal binnen te halen, al viel het eerste seizoen samen met de uitbraak van de coronacrisis. Toch is het enthousiasme van CEO Guillaume Collard intact: "We zijn tevreden. We hebben een nieuwe visie op het Belgische voetbal voorgesteld en we kwamen met een zwaar investeringsproject." Wat houdt dat concreet in? GIULLAUME COLLARD. "We hebben zes nieuwe zenders voor het Belgische voetbal gelanceerd, die de klok rond uitzenden. Dat is een primeur. We maken elke week 20 uur nieuwe content. In België werken rechtstreeks en onrechtstreeks 550 mensen voor Eleven Sports. Bij grote wedstrijden van Club Brugge, Anderlecht en Standard staan 23 of 24 camera's in de stadions. Dat is enorm. "We hebben akkoorden met de historische spelers Proximus, Telenet en Voo, en we hebben contracten gesloten om de Jupiler League in het buitenland uit te zenden." Kunt u bevestigen dat het uitzendcontract 500 miljoen euro heeft gekost voor vijf jaar? COLLARD. "We moeten de vertrouwelijkheid van het contract respecteren, maar het is meer dan 100 miljoen euro per jaar. Niet veel bedrijven leggen meer dan 100 miljoen per seizoen op tafel, exclusief de extra investeringen." Hoeveel bedragen die? COLLARD. "Enkel voor de productie, zonder de marketing en andere indirecte kosten, mag je er 25 procent aan toevoegen. We zitten dus al boven 125 miljoen euro per jaar. Het project loopt vijf jaar en we hopen dat we tegen het einde de investeringen teruggewonnen hebben." In tegenstelling tot vroeger publiceert u de kijkcijfers van de matchen. Waarom? COLLARD. "Dat is onder meer belangrijk omdat reclame een onderdeel van ons businessmodel is. De adverteerders willen weten wat ze kopen en hun investering kunnen evalueren. Voor de clubs is het belangrijk met het oog op de sponsoring. Elk weekend bereiken we tot 750.000 kijkers." Waarom promoot u de Jupiler League in het buitenland? COLLARD. "We zijn aanwezig in veertig landen. Dit jaar hebben we een contract gesloten met ESPN, het grootste netwerk van sportzenders op het Amerikaanse continent en onlangs ook met de internationale streamingplatformen Internationales MyCuJoo, OneFootballe en LiveNow. Zo is de Jupiler Pro League beschikbaar in grote voetballanden zoals Spanje, Italië en Duitsland. "Er is de reputatie van de Rode Duivels. Sommigen keren terug naar de Belgische competitie. Het is ook een manier om Europese clubs aandacht te doen krijgen voor de spelers hier. Vergeet ook niet dat almaar meer Belgische clubs een buitenlandse eigenaar hebben." Wat is de uitdaging voor Eleven België? COLLARD. "Verbeteren en innoveren, al tijdens de play-offs. De journalist die aan het voetbalveld staat, zal virtuele grafieken en andere animaties kunnen tonen alsof hij in de studio zit."