Ria Verheyen werkt al sinds 1987 bij de Belgische vestiging van het audit-, accountancy- en adviesbureau Grant Thornton. Zij was auditvennoot toen ze daar vorig jaar de functie van managing partner bijkreeg. "Ik plaats mezelf van nature niet op de voorgrond, maar ik had wel het gevoel dat ik sterk genoeg was om de organisatie te dragen. Ik heb even geaarzeld, maar ik heb de functie met plezier aanvaard." Haar vijfjarenplan kreeg meteen een stresstest toen de coronacrisis uitbrak.
...

Ria Verheyen werkt al sinds 1987 bij de Belgische vestiging van het audit-, accountancy- en adviesbureau Grant Thornton. Zij was auditvennoot toen ze daar vorig jaar de functie van managing partner bijkreeg. "Ik plaats mezelf van nature niet op de voorgrond, maar ik had wel het gevoel dat ik sterk genoeg was om de organisatie te dragen. Ik heb even geaarzeld, maar ik heb de functie met plezier aanvaard." Haar vijfjarenplan kreeg meteen een stresstest toen de coronacrisis uitbrak. Wat was in januari 2020 uw grootste uitdaging? RIA VERHEYEN. "Een duidelijke speler zijn in het internationale netwerk en onze organisatie op één lijn krijgen voor de toekomst. We hebben 22 partners als aandeelhouders. We moesten eens goed nadenken over de strategie, de actieplannen en de uitdagingen. Zeker toen ik pas was aangesteld, heb ik daar werk van gemaakt. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen."We hadden niet verwacht dat corona zo lang zou duren. Toen de pandemie uitbrak, was de grote vraag of onze IT klaar was voor telewerk. Dat is gelukt. We hebben zes vestigingen in België en één IT-systeem. We waren het al gewoon om op afstand te werken, zoals bij audits bij bedrijven. We zijn er ons nog meer bewust van geworden dat de digitalisering niet mag stoppen. We blijven daarin investeren." Werkte het telewerk ook goed met de klanten? VERHEYEN. "Sommige klanten hadden hun hele administratie al gedigitaliseerd en waren er klaar voor. Maar bij sommige klanten werd de administratie nog voor een deel op papier gedaan en moesten we naar hun kantoor gaan. Dat was moeilijker werken." De bedrijven kunnen nog terugvallen op overheidssteun, maar wat als die wegvalt? Komt dan pas het moeilijkste, ook voor u? VERHEYEN. "Inderdaad. Als auditor moeten we dicht bij de klant staan en op tijd signalen opvangen. We bieden meerdere diensten aan, ook bedrijfsadvies. We verlenen ook assistentie bij financiële planning om hen beter te wapenen tegen de crisis en die ook door te komen. Onze bekommernis is de continuïteit van de bedrijven. We hebben klanten in verschillende sectoren, ook in de horeca en de evenementensector. We hebben gelukkig een brede mix in onze portefeuille (publiek, privé, internationaal en lokaal), wat maakt dat we zelf relatief goed gewapend zijn tegen de crisis." Hoe kijkt u terug op uw eerste jaar als CEO? VERHEYEN. "Tevreden. Het managementteam is sterk, we hebben zaken kunnen realiseren dankzij het vertrouwen van de vennoten. Maar we zijn er nog niet. We hebben begin vorig jaar een strategisch plan opgezet voor vijf jaar. We hopen te evolueren van 190 naar 270 voltijdse equivalenten, samen met onze omzetgroei. We hadden verwacht dat de resultaten in de periode april-mei sterk beïnvloed zouden zijn door corona, maar we hebben het jaar toch kunnen afsluiten met een groei van 6 procent. Bepaalde activiteiten hebben een daling ondergaan, maar die is door andere weer goedgemaakt. We hebben de crisis van 2020 goed doorstaan."