De Europese en Belgische marktleider in langetermijnverhuur van voertuigen is ALD Automotive, een tak van de Franse financiële groep Société Générale. ALD Automotive is aanwezig in veertig landen en beheert met 4500 medewerkers een wagenpark van 1.107.376 voertuigen. De Belgische vestiging wordt sinds drie jaar geleid door CEO Miel Horsten (41).
...

De Europese en Belgische marktleider in langetermijnverhuur van voertuigen is ALD Automotive, een tak van de Franse financiële groep Société Générale. ALD Automotive is aanwezig in veertig landen en beheert met 4500 medewerkers een wagenpark van 1.107.376 voertuigen. De Belgische vestiging wordt sinds drie jaar geleid door CEO Miel Horsten (41). Het team van Horsten heeft een vloot van 63.796 voertuigen in beheer. Bij 77 procent van deze voertuigen gaat het om langetermijnverhuur met onderhoudscontract. Voor zo'n 15.000 contracten staat ALD alleen in voor het vlootbeheer. Cofely, Electrabel, PwC, Eandis, bpost en Proximus zijn de grootste klanten van de groep in België. ALD Automotive België heeft een uitstekend jaar 2014 achter de rug. De vloot groeide met 3 procent, al woog de hagelstorm in het pinksterweekend op het resultaat. "Die heeft ons bijna 4 miljoen euro gekost", weet Miel Horsten. Voor dit jaar rekent de topman op een groei van 2 tot 2,5 procent. "De hele sector kent een lichte groei, maar dat is voornamelijk te danken aan de cafetariaplannen van een paar banken." MIEL HORSTEN. "Het prijsniveau. Er wordt voor elke euro gevochten. We zitten hier in een mature markt die extreem competitief is. Het is heel hard. Als we de marktprijzen analyseren in vergelijking met de gemiddelde investeringen in de voertuigen, dan zien we dat er enorm veel druk staat op de rentabiliteit van de leasingmaatschappijen. "Een tweede uitdaging zijn de regeringsplannen voor de invoering van het mobiliteitsbudget. Er moet zo snel mogelijk duidelijkheid in dat dossier komen. Dat zou voor onze sector een goede zaak zijn. We evolueren sowieso naar een multimodale mobiliteit." HORSTEN. "Veel te weinig. De overheden bekijken mobiliteit en fiscaliteit afzonderlijk, voor mij zijn dat twee componenten van een samenhangend geheel. We missen een geïntegreerde aanpak. We staan veel te veel in de file. Daar moet iets aan gedaan worden. Dat is trouwens een probleem dat niet verbonden is met de leasingsector. In België rijden 350.000 leasewagens rond op een totaal van 5,5 miljoen wagens. Ik hoop dat het mobiliteitsbudget realiteit wordt, dat de politici hun verantwoordelijkheid nemen." HORSTEN. "Ik denk van wel. We zitten in verschillende segmenten. Ik zie geen impact voor de bestelwagens. Ook de mensen die hun voertuig dagelijks nodig hebben voor hun werk zullen niet snel overstappen naar een trein, tram, bus of fiets. Bij de pure salariswagens kan dat een impact hebben, maar dat kan in twee richtingen gaan. Enerzijds zullen mensen flexibeler omgaan met hun bedrijfswagen. Jonge ouders zullen liever met een ruimere gezinswagen rijden en als de kinderen het huis uit zijn, zal men misschien kiezen voor kleinere modellen. Anderzijds zullen mensen die vandaag niet over een firmawagen beschikken misschien wel geïnteresseerd zijn in een mobiliteitsbudget. Daar gaat een nieuwe markt voor ons open. Ik denk dat dit een heel positieve evolutie zal zijn." HORSTEN. "We werken samen met veertien automerken waaronder Volvo, Renault, Ford en Opel. Voor de dealers is dat een heel mooi product. Ze verkopen onze leaseformule onder hun eigen merknaam. Alle werken zoals onderhoud, schadeherstel, banden en glasbreuk gebeuren bij de concessiehouder. De eindklant komt vijf jaar lang bij hen over de vloer. Dat past zeer goed bij de kmo-wereld. Er zit nog heel wat potentieel in die markt, de contracten via de dealerpartnerships zijn vorig jaar met 30 procent gestegen." HORSTEN. "Door er niet te veel bij stil te staan en ons constant te blijven bewijzen. We proberen een langetermijnrelatie met onze klanten op te bouwen en de basis daarvan is de personeelstevredenheid. Je kan geen klantentevredenheid opbouwen zonder personeelstevredenheid. Daar komt nog bij dat je in de markt stilaan een verschuiving ziet van de pure b2b- naar een meer b2b2c-aanpak. De eindgebruiker neemt hoe langer hoe meer beslissingen. Dat vergt een andere benadering. Als een wagen wordt besteld, versturen we klassiek een juridische bevestiging naar de fleetmanager. Vandaag krijgt ook de eindgebruiker een sms'je." HORSTEN. "De interesse voor dergelijke innovatieve oplossingen is er, niet alleen bij de klassieke early adopters zoals consultancybedrijven. Ook de kmo's zijn vragende partij. We innoveren niet om te innoveren, die vragen komen van onze klanten. Als CEO wil ik hier op lange termijn werk van maken en het bedrijf klaarmaken voor de toekomst." HORSTEN. "Ik vind dat ongelooflijk boeiend. Er zal de volgende vijf jaar meer veranderen in technologie en nieuwe mobiliteit dan in de laatste twintig jaar. Er komen hele interessante dingen op ons af, die het leven van onze bestuurders comfortabeler en veiliger maken. Ik zie dat niet als een bedreiging. Al zal het ook wel eens botsen. Kijk naar hoe er op Uber gereageerd wordt. Ik denk dat je dat moet omarmen en vooral zien welke mooie dingen je daarmee kan doen." Kurt De Cat , fotografie Debby Termonia"De mensen die hun voertuig dagelijks nodig hebben voor hun werk zullen niet snel overstappen naar een trein, tram, bus of fiets"