Wat goed is voor ons, is ook goed voor cliënten’

Het Brusselse Wealtheon houdt het simpel: “Wij doen dezelfde investeringen voor onze aandeelhouders als voor onze cliënten. Wat voor de ene goed is, is ook goed voor de andere.”

Wealtheon is het jongste familiebedrijf van de Nederlander Victor Zwart. De vermogensbeheerder werd in 2008 actief, eerst in België en aan het einde van het jaar ook in Nederland. “Mijn vader, de belangrijkste aandeelhouder van Wealtheon, richtte in de jaren zeventig al een eigen bedrijf op, dat zou uitgroeien tot het grootste in de Benelux. Maar hij had ook een jaar of vijf nodig vooraleer hij break-even draaide. Ik hou rekening met een vergelijkbare periode, want we zijn toch vanuit het niets begonnen.”

“Wij mikken op privépersonen, families, ondernemers”, zegt de gedelegeerd bestuurder, die er trots aan toevoegt dat Wealtheon ook een paar succesvolle sportmensen bedient. “Daarnaast doen we ook nogal wat zogenaamde family offices: families die internationale belangen hebben en via een pure adviseur met diverse vermogensbeheerders werken.”

Instappen kan vanaf 1 miljoen euro. “Ook daaronder blijven we openstaan voor een gesprek, maar vanuit het oogpunt van risicospreiding is een miljoen toch wel aangewezen.” Dat komt omdat Wealtheon voor directe investeringen kiest, in aandelen en obligaties van concrete en herkenbare bedrijven. “We werken niet met fondsen. Wel met indextrackers. En we voeren één beleid. Dat wil zeggen: één aandelenbeleid, één obligatiebeleid. Wat ons het beste lijkt voor de cliënten, zal ook voor onszelf wel het beste zijn.”

Verantwoordelijkheid

Wealtheon concentreert zich op het discretionair beheer, het verstrekt geen beleggingsadvies. “We willen graag een duidelijke relatie en een afgetekende verantwoordelijkheid”, legt Zwart dat uit. “Als je adviezen verstrekt en de cliënt gaat daar de ene keer op in en de volgende keer niet, dan krijg je aan het einde van het jaar soms discussies over het resultaat. Wij hebben er geen moeite mee om verantwoordelijk te zijn voor het resultaat, maar dan moet het wel óns resultaat zijn.” Wealtheon beslist hoe en wanneer er gekocht en verkocht wordt; de cliënten worden niet van tevoren gebeld. “Er worden vooraf natuurlijk wel afspraken gemaakt, bijvoorbeeld over de risicograad, dat spreekt voor zich.”

Die afspraken gebeuren in een geest van exclusiviteit, staat op de website van Wealtheon. Volgens Zwart slaat dat op de rechtstreekse contacten die de cliënten hebben met de directieleden van de vermogensbeheerder. “De cliënten moeten kunnen spreken met iemand die weet wat er gebeurt en betrokken is bij de beslissingen. We willen niet dat ze, zoals bij een bank, inlichtingen krijgen over een investering van een bediende die ‘s ochtends een communiqué gekregen heeft.”

Op zijn website gaat Wealtheon er ook nog prat op dat het niet beursgenoteerd is. Waarom? “Een notering zou onze vrije en onafhankelijke investeringsbeslissingen onder druk kunnen zetten. Wie op de beurs staat, moet minstens ieder jaar, en liefst ieder kwartaal, groei kunnen aantonen. Voor je het weet, ben je bezig met productontwikkeling en met marketing. En worden je cliënten een middel om groei te realiseren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content