Wat doen we vanavond?

Waar kan u de nieuwste Spielberg of Lelouch zien? De website van Cinebel wijst de weg naar alle zalen in België, van Oostende tot Aarlen. Je kan er zelfs kaartjes kopen.

Film is stevig aanwezig op Internet. Elke nieuwe prent heeft zijn site. Tijdschriften plaatsen hun artikels op het Web. En er is Cinebel. U vindt er de programma’s van alle bioscopen van het land. Als u trek hebt in een avondje film, raadpleegt u gewoon de wekelijks bijgewerkte databank.

U weet niet of The Negotiator nog wordt vertoond? In plaats van de programma’s in de kranten op te zoeken, gaat u naar de site van Cinebel (http://www.cinebel.be). U vertrekt van de naam van een film, acteur of regisseur en vindt bij Cinebel het adres van de zalen waar de film te zien is, samen met de uren van de vertoningen en een samenvatting van de inhoud. In ons voorbeeld kunt u op weg naar het verre Barvaux-sur-Ourthe – film is altijd een beetje avontuur – waar Le Moulin de film nog draait.

ACTEUR GEZOCHT.

Bent u een fervente fan van Clint Eastwood? Het intypen van de naam op de site volstaat om te weten waar en in welke film de vedette te zien is. Het systeem werkt ook met de naam van een regisseur of een bioscoop. Ludieker is een kaart van België, waarop u kan klikken om de programma’s per provincie op te roepen. Voor de nieuwsgierigen publiceert de site ook de lijst van de films die deze week het vaakst worden gedraaid.

Cinebel gaat nog een stapje verder en presenteert een nieuwe dienst, die sinds 11 januari 1999 actief is: Cinebel Ticketing verkoopt bioscoopkaartjes via het Net, zodat u niet in de rij hoeft te staan. Vanaf 1 februari 1999 geeft de site bovendien recensies uit de krant Le Matin.

WIE BETAALT?

Cinebel is het werk van twee partners: Olivier Taylor, Internet-fanaat en database-specialist, en Philippe Speltinkx, filmkenner, graficus van opleiding en eigenaar van een snackbar. Eind 1996 richtten ze samen de bvba Spot op en gingen ze van start met de Cinebel-site: tweetalig, sober van stijl en ontworpen om praktisch en efficiënt te kunnen werken – een eigenschap die volgens Taylor en Speltinkx op Internet al te schaars is. “In het begin leden we onder de slechte reputatie van Internet, omdat zoveel sites eendagsvliegen zijn,” legt Taylor uit. Het viel niet mee om de bioscoopuitbaters en filmdistributeurs te overhalen hun programma’s en nieuwigheden op tijd door te spelen, opdat Cinebel zijn wekelijkse editie vóór alle concurrenten zou kunnen afsluiten (op dinsdagmiddag).

Omdat de adverteerders weinig belangstelling hebben voor Internet-sites – wat deels te maken heeft met de zwakke instrumenten om de bezoekersaantallen te meten – zoekt Cinebel zijn inkomsten niet op de eerste plaats in de reclame. Het verkoopt zijn programmagegevens. RTBf-teletekst en de on line-dienst Infonie waren de eerste klanten. Daarna kwamen kranten en bladen als Télémoustique, Park Mail en Le Mail. Cinebel is bovendien present op sites als Belcast en AdValvas (http://www.ping.be/advalvas). Dankzij een sneeuwbaleffect begint de reclame alsnog een rol te spelen in het budget van Spot, dat nog een bescheiden omzet realiseert (minder dan 5 miljoen frank in 1998).

TICKETVERKOOP.

In 1997 gingen veertig bioscopen akkoord om met Cinebel samen te werken, nu sturen al 120 zalen hun informatie door. Een opvallende afwezige is het Filmmuseum, dat bewust niet meedoet. Cinebel, dat elke dag gemiddeld 800 surfers op bezoek krijgt, wil volledig en up-to-date zijn, en ontwikkelt zich tot een volwaardige ondersteuning van de Belgische filmprogrammering. Het gaat zelfs nog verder, want het waagt zich nu ook aan elektronische handel, met Cinebel Ticketing.

Het succes van deze dienst zal vooral afhangen van de technische investeringen die de zalen willen doen, aangezien hun kassasysteem via Internet of het Booking Office-systeem moet worden aangesloten op Cinebel. Wanneer u in de bioscoop aankomt, toont u de ouvreuse uw Cinebel Ticketing-kaart en krijgt u de vooraf met een kredietkaart betaalde tickets. Voorlopig doen slechts twee bioscopen mee: de Brusselse Vendôme en de gloednieuwe Kladaradatsch, ook al in de hoofdstad, vlakbij de beurs. U moet wel 24 uur vooraf reserveren. Cinebel wil die termijn tot één uur inkorten. Uiteraard is het ook de bedoeling om samen te werken met veel meer zalen.

FD

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content