Sinds de oprichting in 1948 heeft het Amerikaanse Robert Half zich ontpopt tot een gespecialiseerd bureau voor uitzenden, detacheren, werving en selectie, en interim-management. Het bedrijf richt de focus hoofdzakelijk op enkele specifieke domeinen, zoals financiën, boekhouding, administratie en recht.
...

Sinds de oprichting in 1948 heeft het Amerikaanse Robert Half zich ontpopt tot een gespecialiseerd bureau voor uitzenden, detacheren, werving en selectie, en interim-management. Het bedrijf richt de focus hoofdzakelijk op enkele specifieke domeinen, zoals financiën, boekhouding, administratie en recht. Het op de New York Stock Exchange genoteerde bedrijf zette in 1989 de stap naar het Europese vasteland en koos voor België als eerste uitvalsbasis. Inmiddels is het actief in achttien landen. "Robert Half is altijd een pionier geweest in de sector. Het uitbesteden van de boekhouding was in die beginperiode bijvoorbeeld heel revolutionair, maar is intussen een sterk groeiende activiteit. We kiezen doelbewust voor een nichestrategie. In die specifieke segmenten willen we de beste en de grootste zijn", zegt Frédérique Bruggeman, managing director van Robert Half Belux. In de nasleep van de economische crisis kreeg Robert Half rake klappen, maar de jongste jaren herpakte het bedrijf zich. In 2015 kon het voor het eerst de kaap van 5 miljard dollar omzet ronden. De Belgische tak is goed voor zowat 4 procent van die omzet. Ook in eigen land gaan de zaken goed. "We hebben tientallen openstaande vacatures", zegt Frédérique Bruggeman. "Er is een heel grote vraag naar medewerkers, maar aan de andere kant is er een schaarste aan kandidaten. De war for talent is weer helemaal terug." Frédérique Bruggeman raadt bedrijven daarom aan snel beslissingen te durven nemen tijdens een selectieprocedure. "De war for talent zal nog een tijdje blijven duren en bedrijven doen er goed aan het aanwervingsproces niet onnodig te rekken. Door samen te werken met een specialist, kunnen ze tijd en geld winnen. De situatie is momenteel zo dat de kandidaat kan kiezen uit verschillende opties en het is hij of zij die de uiteindelijke beslissing neemt. Zeker voor snelgroeiende bedrijven is de zoektocht naar talent een absolute prioriteit. Dat heeft ook een belangrijke impact op de werking van het hr-departement dat proactief de aanwervingsprocedure moet starten, zodat er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat. Ten slotte mogen bedrijven ook niet al te kieskeurig zijn bij de selectie. Bepaalde vaardigheden zijn natuurlijk onontbeerlijk, maar sommige vaardigheden die 'mooi meegenomen' zijn, kan de onderneming de kandidaat later zelf aanleren op de werkvloer." In tijden van krapte op de arbeidsmarkt moet er niet alleen veel aandacht gaan naar rekrutering, maar minstens evenveel naar retentie. "Betrokkenheid is het sleutelwoord om gelukkige werknemers te hebben", stelt Frédérique Bruggeman. "Binnenkort verhuist ons Europese hoofdkwartier. Voor de inrichting van het gebouw hebben we de mening van onze mensen gevraagd. Natuurlijk konden we niet alle wensen uitvoeren, maar toch hebben we nu bijvoorbeeld een stille ruimte en een lokaal in de stijl van een echte koffiebar. De mensen voelen zich op die manier veel meer betrokken bij het bedrijf en dat verhoogt de motivatie." Dirk Van Thuyne"Bedrijven doen er goed aan het aanwervingsproces niet onnodig te rekken" "Het hr-departement moet proactief de aanwervingsprocedure starten, zodat er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat"