Wankelt Kinepolis op zijn sokkel?

Nu de expansiedrift van Kinepolis aan banden ligt, krijgt de dominante bioscoopexploitant meer concurrentie op zijn thuismarkt. Wankelt het imperium van Kinepolis in België?

In de jaren negentig gold bij de Vlaamse bioscoopgroep van de families Claeys en Bert slechts één devies: groeien, en liefst internationaal. Dankzij die expansiedrift werd de Vlaamse bioscoopuitbater ook tijdelijk de Europese nummer één. Maar in 2000 kantelde het lot in Duitsland. Later trok Kinepolis zich terug uit Nederland en schroefde zijn Europese ambities terug. Daardoor is de groep nu nog hoofdzakelijk actief in België, Frankrijk en Spanje. Daarnaast heeft zij nog een handvol complexen in Zwitserland en Polen.

In de Belgische markt is de positie van de nummer één ongecontesteerd, met een marktaandeel van ongeveer 50 %. Maar blijft dat zo? De bioscoopgroep Utopia, van Luxemburgs-Nederlandse oorsprong, opende in Turnhout een multiplex en verbouwt zijn zalen in Lommel en Aarschot (zie blz. 36). De Franse groep UGC probeert met multiplexen in Brussel, Antwerpen en Louvain-la-Neuve marktaandeel te winnen via een abonnementensysteem. En alsof dat nog niet genoeg is, dreigt Metropolis in Antwerpen een deel van zijn publiek te verliezen aan een bioscoop die Luc Van de Casseye van Argos bouwt in Sint-Niklaas. Ooit was Van de Casseye als directeur bij Kinepolis verantwoordelijk voor de buitenlandse expansie.

“Eigenlijk is de markt verzadigd,” zegt Boudewijn Muts, gedelegeerd bestuurder van Utopia. “Er waren nog wat provinciesteden die smeekten om een bioscoop, die worden nu opgevuld. De projecten in Brugge en Sint-Niklaas zijn de laatste gaten in de kaas.”

Luc Van de Casseye (Argos) bevestigt dat en wijst erop dat die mogelijkheden er zijn omdat Kinepolis van de Raad voor de Mededinging geen nieuwe projecten meer mag bouwen in België. Hoe komt het dan dat Argos en Kinepolis duelleren voor de bouw van een cinemacomplex in Brugge? “Bij de beursgang was de strategie op het buitenland gericht. Daardoor bleven een paar kleinere locaties hier open. Nu de buitenlandse expansie is gestopt, wil Kinepolis natuurlijk ook die krenten uit de pap.”

Een groep als Kinepolis haalt zo’n 35 % van haar inkomsten uit andere activiteiten dan de ticketverkoop. Het gaat dan om media-inkomsten, versnaperingen en het verhuren van het gebouwencomplex. “Het aspect leisure wordt belangrijker,” zegt Florent Gijbels, gedelegeerd bestuurder van Kinepolis. “We hebben altijd wel restaurants en shops verhuurd in onze complexen, maar toch is België op dat terrein aan een inhaalbeweging toe. In Madrid zitten er zelfs een gym en een bowling in ons cinemacomplex.”

Kinepolis relativeert trouwens de terugval van het aantal bezoekers. “Wij hebben ons de jongste jaren kunnen handhaven,” aldus Gijbels. “Bovendien blijft ook ons marktaandeel stabiel. Eigenlijk zijn de nieuwe projecten geen bedreiging omdat ze in steden komen waar al bioscoopcapaciteit aanwezig was. Dat er in die steden nu meer zaalcapaciteit komt, bedreigt misschien in de eerste plaats de rentabililteit van die lokale bioscopen.”R.B.

B.L. n

“Er waren nog wat provinciesteden die om een bioscoop smeekten. De projecten in Brugge en Sint-Niklaas zijn de laatste gaten in de kaas.” (Boudewijn Muts, Utopia)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content