Walter Van Uytven is altijd zijn eigen baas geweest. Eerst als informaticahandelaar, later als gedelegeerd bestuurder van de coöperatieve Belgian Informatics Association (Biass). Dat werd een aankoopcentrale voor zo'n 35 onafhankelijke resellers. Op 1 september vorig jaar stapte hij over naar Belgacom om daar de IT-divisie voor de kmo-markt op te zetten.
...

Walter Van Uytven is altijd zijn eigen baas geweest. Eerst als informaticahandelaar, later als gedelegeerd bestuurder van de coöperatieve Belgian Informatics Association (Biass). Dat werd een aankoopcentrale voor zo'n 35 onafhankelijke resellers. Op 1 september vorig jaar stapte hij over naar Belgacom om daar de IT-divisie voor de kmo-markt op te zetten. "Ik voel me meer ondernemer dan vroeger. Ik heb zoveel uit het niets kunnen opstarten. Kmo-IT was een strategische project. Dan zie je hoe krachtig zo'n machine als Belgacom is." "In een kmo ben je gewend alles zelf te doen. Bij Belgacom zijn er voor alles specialisten. Dat is wennen." "Belgacom rekent bedrijven tussen 1 en 250 werknemers als kmo's. De top daarvan heeft een eigen IT-dienst. Daar gaan we rechtstreeks. Onderaan, voor bedrijven van één tot tien werknemers, hebben we sinds februari een ICT-agentprogramma voor computershops die zich richten op bedrijfjes. "Hardware is de kapstok, daaraan hangen we bundels. De reseller verkoopt bijvoorbeeld een notebook met standaard onlineback-up erbij, gepreconfigureerd. We hebben directe resellingcontracten gesloten met HP, Toshiba en Oki. Voor een partner was het vroeger moeilijk werken met Belgacom. Dat is veranderd. Bestellen en opvolgen gaat nu via een simpel portaal. De logistiek zit bij Ingram Micro. Ons doel dit jaar was 250 agenten. We zijn al aan 180." "Voor het middensegment. De reseller is daar zo'n beetje de externe IT-manager van de kmo. Vroeger leverde hij infrastructuur en een onderhoudscontract. Die rol verandert. De kmo wil van bezit naar genot. Voor een deel online werken en voor een deel lokaal. We hebben daarvoor de juiste producten, maar we missen proximiteit. Daarvoor hebben we in juni een specifiek filiaal opgericht, Belgacom Bridging ICT. Van daaruit gaan we een volledig partnerprogramma opbouwen. "Om vanaf dag één voldoende schaal naar leveranciers toe te hebben, hebben we een aantal acquisities gedaan. Die firma's blijven onder hun eigen naam werken. Wij plakken daar een kwaliteitslabel op, Belgacom ICT Expert. We geven hun de middelen om naar dat nieuwe model te gaan: de juiste boekhouding, klantenrelatiebeheer, helpdesk... Gecombineerd met een sterke marketing, nationaal." "In principe, ja. De acquisities zijn gebeurd. We willen een 40-50 Belgacom ICT Experts optekenen. Die zullen op identiek dezelfde manier werken als degene die we kopen." "De IT-partners stimuleren het niet. Zij zijn niet gewend om maandelijks kleine facturen voor online diensten te maken." "Je wilt geen lijken vinden in de kast. Die mensen kende ik door en door. Uiteraard was er een boekenonderzoek en pasten ze in onze regionale spreiding." "Mijn 33 procent is vorige zomer verkocht." "Hij zorgde in elk geval voor een snel beslissingsproces." "Eigenlijk zeer weinig. Meer dan voldoende vakantiedagen, maar niet de tijd om ze te nemen." Is: directeur SME IT, algemeen directeur Belgacom Bridging ICT Vrije tijd: een Princess 50 voetmotorjacht, koken B.L."Je wilt geen lijken vinden in de kast"