Waarom heeft uw baas zo’n dikke auto?

Veel bedrijven hebben een wagenpark, maar hebben niet de knowhow om het optimaal te beheren. Fleet Logistics adviseert u hoe het wel moet.

F leet Logistics is geen leasemaatschappij, maar beheert inmiddels wel ongeveer 9000 wagens. Thibaud Dedier (34) en Bill Olivier (35) zetten hun eerste stappen in de sector bij Leaseplan, maar beslisten zes jaar geleden te starten met onafhankelijk advies voor beheerders van wagenparken.

Het bedrijfje – 40 mensen, 2 miljoen euro omzet in België – werd anderhalf jaar geleden overgenomen door Frank Consolidated Enterprises, een Amerikaans familiebedrijf dat met Wheels Inc. in de Verenigde Staten een sterke leasingpoot heeft. De Amerikanen zochten een weg om de moeilijk bespeelbare Europese leasingmarkt te bestormen, en zagen iets in de aanpak van de twee Belgen.

Dedier en Olivier begonnen hun bedrijf in een 33-33-33-verhouding met adviesfirma Moores Rowland (MR). Toen de verschillende entiteiten daarvan hun eigen weg gingen (MR België fuseerde met Deloitte & Touche, MR UK met concurrent BDO), implodeerde het Europese netwerk, al bleef er een associatie. “Die werkte, maar niet voor de volle 100%,” zegt Dedier. “Onze klanten wilden één aanspreekpunt voor Europa, geen contactpersoon per land. Wij gingen door met Deloitte, maar toen wij niet tot hun kernactiviteit bleken te behoren, gingen we met Amerikaans kapitaal in zee.”

Fleet Logistics biedt verschillende programma’s aan. “Het emotionele element van auto’s kan een stoorfactor zijn binnen het proces van het wagenparkbeheer. ‘Waarom krijgt hij wel auto X en ik niet?’ In eerste instantie wordt nagekeken hoe het wagenpark wordt beheerd, en wat de filosofie is qua wagentypes. Op basis daarvan geven wij advies.” Indien gewenst maakt Fleet Logistics ook de selectie. “Wij beloven de klant geen betere prijzen, maar wel juiste tarieven.” In een ver doorgedreven samenwerking kan Fleet Logistics ook het beheer van het wagenpark zelf voor zijn rekening nemen. Ten slotte biedt het bedrijf ook trainingen en opleidingen aan constructeurs en leasingmaatschappijen aan. Dedier: “Veel fleet-verkopers proberen te veel een auto te verkopen, in plaats van het bedrijf als partner. Eén leugentje over de leveringsdatum kan echter een heel samenwerkingsproces verstoren.”

L.H. [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content