Peter Frans Anthonissen, Stop de pers! - Hoe de media werken - Hoe werken met de media. Lannoo, 267 blz., 19,95 euro.
...

Peter Frans Anthonissen, Stop de pers! - Hoe de media werken - Hoe werken met de media. Lannoo, 267 blz., 19,95 euro.Het sociale en familiale leven van een journalist verloopt niet volgens het klassieke schema. Het beroep van journalist staat bovenaan in de lijstjes van hartaanvallen en echtscheidingen. Neen, dit hoeft u niet noodzakelijk op te vatten als een treurzang over het eigen beroep, we citeren uit Stop de pers!, het nieuwe boek van de Antwerpse professor en communicatieadviseur Peter Frans Anthonissen. Hij begeleidt bedrijven bij fusies, beursintroducties, crisissen en andere evenementen. Voor hij in 1987 het communicatieadviesbureau Anthonissen & Associates oprichtte, was hij onder meer journalist bij zakenkrant De Tijd. De media-expert kent de keuken dus ook van binnenuit. Het boek kreeg een dubbele ondertitel, wat keurig rijmt met de dubbele thematiek. Onder de kapstok Hoe de media werken geeft Anthonissen een rondleiding door het Vlaamse perslandschap. De grote persgroepen worden kort voorgesteld (vooral: vier families, een Fins-Nederlandse groep en een openbare omroep). Ook de wijze van nieuwsjagen en de organisatie komen aan bod. Zelfs de werkdag van een journalist wordt gereconstrueerd (de koppen koffie en glazen Glenfiddich worden nog net niet geturfd). In het andere luik, Hoe werken met de media, legt Anthonissen vooral managers (maar ook BV's en politici) uit hoe ze in het nieuws kunnen geraken en hoe ze best reageren op vragen uit de media. We kunnen het niet genoeg beklemtonen: we vragen, bidden en smeken ondernemend Vlaanderen die wenken zéér grondig te lezen. Dan beseffen ze eindelijk dat een redactie niet wacht op het zoveelste verkooppraatje, dat een journalist niet de taak heeft een reclamebrochure te kopiëren. We hebben zelf ook wat opgestoken uit het boek, zo weten we nu waarom onze hoofdredacteur er ontevreden en ongerust bij loopt. Eerst de ongerustheid: Anthonissen heeft ontdekt dat de herfst een gevaarlijke periode is voor hoofdredacteurs. Vroeger was een hoofdredacteur zowat een job tot het pensioen en nog wel bij hetzelfde blad. Dat is veranderd: "De hoofdredacteur heeft vandaag een opdracht die vergelijkbaar is met die van trainer van de eersteklasseploegen in het Belgische voetbal. Zij komen naar buiten als de coach. Zij krijgen de bloemen als het goed gaat, maar ze gaan er onverbiddelijk uit als de ploeg slecht presteert." En dan is er nog de chronische ontevredenheid van onze hoofdredacteur. Dat leggen we uit met een citaat van Arthur Christiansen, een voormalige hoofdredacteur van de Britse Daily Express: "Toon me een tevreden hoofdredacteur en ik zal u een slecht blad tonen."Luc De Decker