Waarom de Belgische supermarkten zo duur zijn

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Te duur personeel, een gebrek aan flexibiliteit en internationale leveranciers die hogere prijzen opleggen, zadelen de Belgische distributiesector met een concurrentieel probleem op. Het zijn de voornaamste oorzaken voor de grote prijsverschillen tussen supermarkten in België en in de buurlanden, zegt de sectorfederatie Comeos.

Woensdag publiceerde Comeos een witboek met een vergelijking van de kostenstructuur van drie sectoren (supermarkten, modewinkels en elektrozaken) in België, met die van hun tegenhangers in Nederland, Duitsland en Frankrijk. De studie werd uitgevoerd door het adviesbureau Arthur D. Little. De discussie over de hogere prijzen in België is al enkele jaren bezig en Comeos wil met de uitvoerige studie de handicaps van de Belgische handel blootleggen die de verschillen kunnen verklaren.

De kosten in verhouding tot de omzet liggen voor de uitbaters van supermarkten in België gemiddeld 5 procent hoger dan in de andere landen. Dat prijsverschil (wanneer supermarkten ervoor kiezen het door te rekenen) wordt voor de klant nog groter door de toevoeging van de btw.

Een eerste boosdoener is het verkoopbeleid van internationale leveranciers die voornamelijk de zogenaamde merkartikelen leveren. De groothandelsprijzen liggen hier fors, soms tot de helft, hoger dan in de omringende landen. Dat komt deels omdat die markten veel groter zijn en de ketens er betere volumekortingen kunnen bedingen. Maar ook bedrijven die zowel in België als in de omringende landen actief zijn, betalen hogere aankoopprijzen voor ons land. De mogelijkheden van de Europese eenheidsmarkt om op grotere schaal en over de landen heen aan te kopen, worden dus niet genoeg benut.

Personeel

Daarnaast spelen de hoge loonkosten ons parten. Zeker in vergelijking met Nederland is dat een grote handicap. Om een werknemer 1000 euro te laten verdienen, moet een Belgische uitbater bijna 2000 euro betalen. In Nederland is dat slechts 1500 euro. Distributeurs zoals Albert Heijn drukken hun kosten nog eens extra door vooral met goedkoper en jonger personeel te werken. In België is de gemiddelde werknemer in de sector een stuk ouder en meer ervaren.

Ook de geringe flexibiliteit is een pijnpunt. Voor overuren en weekendwerk worden hier grotere premies gegeven, en de uurroosters moeten veel vroeger dan in andere landen aan het personeel worden gecommuniceerd. Dat maakt het moeilijker om op piekmomenten extra personeel in te zetten. Een voordeel is dan weer dat het Belgische personeel een grote productiviteit heeft. Maar daar hebben de buurlanden de jongste jaren aan gewerkt.

Comeos vond nog een aantal nadelen voor de Belgische handel. Reclamekosten, reguleringen voor voedselveiligheid en gezondheid, heffingen op verpakkingen en andere milieuverplichtingen wegen allemaal op de concurrentiepositie van de Belgische supermarkten. De btw maakt die kostenkloof met de omringende landen nog een beetje breder. De sectorfederatie zegt dat haar leden lijden onder die toestand. Grensshoppen kost de Belgische handel jaarlijks 2,5 miljard euro. Mochten consumenten dat bedrag hier spenderen, dan kunnen er in de handel 10.000 banen bijkomen.

STIJN FOCKEDEY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content