Tijdens de Wereldbeker in Brazilië in 2014 kleurde het hele land zwart, geel en rood. De Belgische voetbalbond kon liefst 2,5 miljoen euro aan licentieopbrengsten in de boeken schrijven. Fors meer dan de 300.000 euro die de bond begroot had. De supermarkten ontvingen miljoenen euro extra omzet, berekent Luc Ardies van Buurtsuper.be. "De extra omzet van de officiële sponsor Carrefour bedroeg 4 procent, ofwel ongeveer 200 miljoen euro, waarvan een groot deel toe te schrijven was aan de Wereldbeker. Onlangs berekende de VUB dat de Belgische deelname aan het Europees Kampioenschap minstens 11 miljoen euro per match zou opleveren aan de supermarkten." ING schat dat Belgen gemiddeld 20 euro per persoon uitgeven aan supportersartikelen, of 220 miljoen euro in totaal.
...

Tijdens de Wereldbeker in Brazilië in 2014 kleurde het hele land zwart, geel en rood. De Belgische voetbalbond kon liefst 2,5 miljoen euro aan licentieopbrengsten in de boeken schrijven. Fors meer dan de 300.000 euro die de bond begroot had. De supermarkten ontvingen miljoenen euro extra omzet, berekent Luc Ardies van Buurtsuper.be. "De extra omzet van de officiële sponsor Carrefour bedroeg 4 procent, ofwel ongeveer 200 miljoen euro, waarvan een groot deel toe te schrijven was aan de Wereldbeker. Onlangs berekende de VUB dat de Belgische deelname aan het Europees Kampioenschap minstens 11 miljoen euro per match zou opleveren aan de supermarkten." ING schat dat Belgen gemiddeld 20 euro per persoon uitgeven aan supportersartikelen, of 220 miljoen euro in totaal. Niet alleen de klassieke supermarkten boekten winst. In de aanloop naar de Wereldbeker zagen Gilles Van Doorne en twee van zijn vrienden hun kans. "Wij woonden in Londen en waren er niet in geslaagd supportersartikelen in de Belgische driekleur te kopen voor de wedstrijd tegen Wales in oktober 2013." Weinig aanbod, onhandige sites, te duur of geen verzending naar het buitenland. "Dan beginnen we zelf een webwinkel", dacht het drietal. Belgoshop draaide meteen vlot. Toen de Rode Duivels verloren tegen Argentinië noteerde de start-up een omzet van 150.000 euro aan onlineverkoop van Rode Duivels-merchandising, en 500.000 euro in totaal. Na de Wereldbeker was het feest gedaan. De twee vrienden wierpen zich terug op hun werk in Londen, maar Van Doorne wilde het daarbij niet laten. "We wisten al tijdens de Wereldbeker wat de volgende stap zou zijn", zegt hij. "Je kunt niet van één nationale ploeg afhangen, en van één groot tornooi om de twee jaar." Sjalleman was de belangrijkste leverancier van Belgoshop. Het bedrijf van Jo Appeltans doet sinds 2011 sportmerchandising voor bedrijven en voetbalclubs, zoals Zulte Waregem en Sporting Lokeren. Hij had contacten in de voetbalwereld, wist hoe producten in te kopen en merchandising te maken, maar hij was niet online actief. Door samen te werken met Van Doorne was die hindernis van de baan. Ze zegden hun baan op, begonnen intensief samen te werken en richtten de joint venture op. Het gemeenschappelijke doel was een nieuw bedrijf, met een breder project. Het duo zou voetbalclubs helpen met hun merchandising en hun webshops. In februari 2015 werd de nieuwe website gelanceerd: fanshops.be. Gilles Van Doorne werd de CEO van de joint venture. Tegelijkertijd bleven de Rode Duivels omzet opleveren. "De eerste plaats op de FIFA-wereldranking en de plaatsing voor het EK maakten voor ons het verschil tussen groei en geen groei in 2016." Terwijl het Wereldbeker-boekjaar in 2014 een miljoen euro omzet opbracht, mikt Belgoshop in 2016 op het dubbele: 2 miljoen euro. Belgoshop bleef na de Wereldbeker in Brazilië zitten met een voorraad ter waarde van 70.000 euro. "Wij besloten een stock aan te leggen om onze klanten vlot te bedienen", zegt Van Doorne. "De spiegelhoesjes en de schminksticks verkochten geweldig. Tot 25.000 spiegelhoesjes vlogen de deur uit. We hadden er te weinig." Van andere producten had het jonge bedrijf er dan weer te veel. Maar 90 procent van die producten waren algemene Belgische artikelen, zonder het logo van de Rode Duivels. Ze kunnen tijdens andere evenementen worden verkocht. Het gaat almaar harder met sportmerchandising. Vroeger ging een voetbalsjaal twee jaar mee. Nu brengen clubs elke zes maanden vijf sjaals uit. Fans willen er ook nog eens hun naam op laten drukken. Dat zorgt voor grotere stocks, die tegen dumpingprijzen de deur uit moeten wanneer de nieuwe lading sjaals er alweer aankomt. Ook voor hun andere sites is voorraadbeheer dus cruciaal. Zo heeft Fanshops een licentie om de merchandising voor Moeskroen te doen. Dat betekent dat het bedrijf alles beheert, laat maken, in voorraad neemt en rechtstreeks verkoopt en levert aan fans. Voor andere clubs zorgt Fanshops enkel voor de digitale etalage, maar beheert de club de producten, de stock en de distributie. Van Doorne wil clubs dingen aanbieden die ze zelf niet aankunnen, zoals de veiling van een gesigneerd truitje of voetbalschoenen voor een goed doel. Sinds de zekerheid over deelname van de Rode Duivels aan het EK, krijgt Belgoshop een pak meer aanvragen binnen van bedrijven. Toch zullen de echte bestellingen pas laat worden geplaatst. "Het is een moeilijke evenwichtsoefening tussen op tijd bestellen zodat je zekerheid hebt over producten, en niet te vroeg zodat je van eventuele overstocks kunt profiteren. Daarbij zijn we sterk afhankelijk van nieuwe klanten", zeggen de ondernemers. Ondanks die onzekerheid moet de machine worden opgestart: producten selecteren, logistiek verbeteren en bestellingen plaatsen in China. Extra moeilijk bij de gesprekken met de grootdistributie, is de concurrentie. Online en offline verkoopt de klassieke retail net als Belgoshop cocktailprikkers, Adidas-shirts, ballonnen, oogmaskers, smartphonehoesjes, petjes, sjaals, armbandjes, pruiken, dassen, hesjes en brillen. Om zelf licenties te kopen is Belgoshop te klein. "We zijn te klein om rechtstreeks naar de voetbalbond te stappen met een voorstel. Wel kunnen we in partnership werken en onze diensten aanbieden aan bedrijven die licentiehouder zijn", zegt Appeltans. "Zo produceren we artikelen voor United Brands." Een ander probleem dat vaak bij starters opduikt is het gebrek aan cash. Het ondernemersduo investeerde in het begin zelf 90.000 euro, leende 70.000 euro in aanloop naar de Wereldbeker en denkt nu een paar honderdduizend euro te lenen voor het EK. "We worden geremd in onze groei door het gebrek aan middelen", erkennen Appeltans en Van Doorne. De ondernemers lonken ook naar het buitenland. Zo zijn ze al op topfanz.com en Scarvesnall.uk geregistreerd, waarmee ze op de speelhelft van grotere concurrenten komen. HANS HERMANS, FOTOGRAFIE DEBBY TERMONIA"De eerste plaats op de FIFA-wereldranking en de plaatsing voor het EK maakten voor ons het verschil tussen groei en geen groei in 2016"