Boos om bubbels
...

Boos om bubbelsDe jongste affichage van Perrier is niet onopgemerkt gebleven. Sinds begin juli hingen her en der afbeeldingen van drie dames met ontblote boezem, voorzien van Perrier-kroonkurken op de strategische plaatsen, en daarboven de slogan "Wonderbubbels". Reclamebureau Publicis-FCB kreeg tientallen reacties van mensen die graag een afbeelding op kleiner formaat van die fraaie dames wilden hebben. Volgens Philippe Halluent, account director voor Perrier bij Publicis-FCB, is dat erg veel. "Ze moeten al eerst de moeite nemen om uit te vissen welk reclamebureau die affiche gemaakt heeft, daarna het telefoonnummer opzoeken en dan ook nog eens bellen." Niet alle reacties waren positief. "De vrouwenbeweging heeft tegen de campagne geprotesteerd," aldus Halluent. "De reacties zijn dus heel verschillend. Er wordt over gepraat, en dat is ook de bedoeling. Bovendien valt een goede campagne niet altijd bij iedereen in de smaak. Er zijn pro's en contra's, en zo komt het tot een debat. Het was zeker niet onze bedoeling te choqueren of vulgair te zijn."De affiche is een Belgische creatie, zoals trouwens al het werk dat in ons land voor Perrier verschijnt. Publicis-FCB wilde inspelen op de campagne van Wonderbra ("Hello Boys"), en daar een knipoog van Perrier aan toevoegen. Philippe Halluent : "Meer is het niet geweest. Het idee kwam spontaan op. Er is geen zware briefing aan voorafgegaan, want zo werkt men niet bij Perrier. We willen steeds iets nieuws maken, iets leuks, en daarmee inspelen op de actualiteit. Zoals altijd presenteerden wij een zestal ontwerpen, en de klant was direct gewonnen voor het idee van de wonderbubbels. Dat is eenvoudiger dan de voorgaande uitingen, die wat intellectueler waren. Deze affiche heeft ook een sterke visuele kracht. Aanvankelijk wilden we een zwartwitfoto gebruiken van drie vrouwen met Perrier-kroonkurken op hun blote borsten, maar dat zou nogal provocerend geweest zijn. Daarom hebben we gekozen voor een tekening in de stijl van de jaren vijftig, sterk geïnspireerd op het werk van Alberto Vargas." Inmiddels heeft Perrier de "Wonderbubbels"-campagne in België stopgezet, nadat de Europese vrouwenlobby (LEF) had gedreigd met een boycot van alle Perrier- en Vittel-producten vanaf 29 juli. Ach, William Shakespeare zei het al : "Much ado about nothing"... WONDERBUBBELS VAN PERRIER De campagne werd stopgezet na protest en dreiging met boycot door de Europese vrouwenlobby.