De consument wordt steeds grilliger. Ook op de Brusselse Vroegmarkt luidt het motto vandaag : herstructureren. Een leven lang.
...

De consument wordt steeds grilliger. Ook op de Brusselse Vroegmarkt luidt het motto vandaag : herstructureren. Een leven lang.Aardbeien uit Californië, frambozen uit Chili en asperges uit Thailand. Roger Goessens is een echte jager van primeurs. Groenten en fruit, welteverstaan. Al veertig jaar biedt de man zijn producten aan op het terrein van de vzw Mabru, beter gekend als de Brusselse Vroegmarkt. Met zijn 500 handelaars, duizend werknemers en gemiddeld 1500 kopers per dag is Mabru de grootste versmarkt van het land. "Mabru verkoopt alles wat met voeding, kruidenier, keuken en horeca te maken heeft," definieert directeur Marcel Verbelen bondig. Bloemen, decoratie, fruit, groenten, snoepgoed, verpakking, vis, vlees, ook WC-papier en zeep behoren tot het assortiment. De grootste concurrent bevindt zich in Nederland : Hanos in Apeldoorn. De vzw Mabru (of Markt Brussel) beheert de gebouwen op het vier hectaren grote terrein naast het kanaal. 80 % van de leden van de raad van bestuur zijn gemeenteraadsleden van Brussel-stad, 20 % zijn handelaars. De voorzitter is de Brusselse Financieschepen Claude Michel ( PRL). De vzw staat in voor de infrastructuur ; de handelaars betalen huur en staan in voor het eigen interieur. De voorbije vijf jaar werd 20 miljoen frank geïnvesteerd in vernieuwingswerken. Een nieuwe hal voor wild en gevogelte, in december 1996 geopend, kostte 16 miljoen frank. "Op Mabru bereik je klanten uit heel België. Dat is voor ons een noodzaak. Vroeger waren we slechts actief in drie provincies," zegt nieuwkomer Willy Buvens van de gelijknamige nv uit Diest, die handelt in wild en gevogelte. "Ons filiaal op Mabru moet op termijn een derde maken van de omzet." Die bedroeg in 1996 225 miljoen frank, in het bedrijf in Diest werd vorig jaar 60 miljoen gepompt. Het aantal werknemers klom van 20 naar 35. Bedrijfsleiders Buvens, Goessens en Erwin Verhaegen moeten zich aan de steeds grilliger consumentenvraag aanpassen. "Het gedrag van de consument is enorm gewijzigd. Dat maakt ons vak moeilijk, maar boeiend. Vroeger kon je generaties lang alleen maar aardappelen verkopen. Vandaag moet je om de twee jaar herstructureren," beseft Verhaegen. Zijn nv Champignons Erwin, 110 miljoen omzet in 1996, biedt in het hoogseizoen veertig soorten paddestoelen aan. "Mensen kopen kwaliteit op Mabru," beklemtoont directeur Verbelen. "De speciaalzaken, de goede kruideniers, slagers en restaurants blijven ons vinden." Het aantal handelaars daalde de voorbije tien jaar van 600 naar 500, maar het omzetvolume bleef stabiel. De handelaars vonden nieuwe nichemarkten door een enorme uitbreiding van het assortiment. Herstructureren. Een leven lang. MARCEL VERBELEN (L.), PATRICK VANDERHAEGHE, CHRIS RYCKMANS, WILLY BUVENS EN ROGER GOESSENS (VZW MABRU) De grillige consument verplicht tot tweejaarlijkse herstructurering.